måndag 15 september 2008

Skrubba mig väl

Jobbar med en sköterska från ett mellanösternland inatt och hon förfäras över den kurs hon varit på idag. Ja, hon försöker förmodligen hävda kulturkrock som argument. Samma kulturkrock som när jag själv garvade åt när en muslimsk kvinna med bara ansiktet icketäckt under bhurkan stod och helt häpet stirrade in i skyltfönstret till en bögporraffär i Amsterdams red light district. Det var så fel men ändå kunde hon inte släppa blicken och bara stod där som förstenad framför jättedildosarna, Tom of Finland-tavlorna och porrfilmsfodralen. Hur som.. sköterskan hade varit på en kurs med föreläsning och psykodrama via rollspel. Ja, lite sådär 70-talsaktigt halvflummigt. Jag vet inte om jag fick allt rätt förklarat men hon berättar om storvuxna karlar som fick gå in i rollen som "patienten Ingrid" och ett scenario med en simulerad duschning av patient. Typ, "du Gunilla tar på dig gummistövlar och spelar skötare och du Åke kan ju bara låtsas som att du har skitit på dig där i duschstolen och nu behöver tvättas av". Nä.. jag tror inte det är nån kulturkrock, det där låter som pedagogisk förnedring, vare sig man är svensk eller invandrare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hade de gylf-fria mahjongbrallor också??