lördag 6 september 2008

Gubbrock 2, en mindre avbön

Som den tonårsrebell man nu är, som spytt galla över gubbrockens fantasilöshet, så kanske det här inte faller i god jord som en självmotsättning. Äldre musikerrävar gör covers på yngre artisters låtar. Rod Stewart ska vi bara inte tala om, nåt så trött och spekulativt som inflationen i Great american songbooks I, II, III, IV och slappa covers på Robbie Williams går bort pronto. Jag är väl en av de få som heller inte gick ner i spagat över Johnny Cashs covers på vare sig U2 eller Soundgarden, eller Tom Jones dylika försök till ungdomlig fräschör på "Reload"-plattan. Däremot - och det tar verkligen emot.. såg jag mina föräldrars (aaah!) idol igår på Jimmy Kimmel; countrylegenden, 72-årige Glen Campbell göra en riktigt bra cover av Travis finfina Sing från 2001. Så visst, det finns alltid undantag, även bland gubbar.
Se klippet här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte ens en liten "Pas de chat" över "Hurt"?

Mr Oakbitch sa...

Ok, nu är inte jag nåt NiN-fan från början, så en halv pas de bourrée då kanske.. men å andra sidan tar jag tillbaka den, då Cash är så snuskigt skrynklig och knottrig i videon... Verkligen inget vackert porträtt av åldrandet. Fy skäms på regissören.

Anonym sa...

Sant... men han försöker inte heller "rocka loss" bland 19-åriga musiker *s*

Mr Oakbitch sa...

... och du menar att Johnny Cash mot slutet omgav sig av ett band med en snittålder på 75? :)