torsdag 16 oktober 2008

Nosferatu - nattens vampyr

Ännu en dagsfilm, ännu en klassiker. Baserat på F.W Murnaus original från 1922 - den ökända konstellationen Werner Herzog & Klaus Kinskis nyversion av Nosferatu – nattens vampyr från 1979. Stumfilmsoriginalet, som i sin nydanande expressionism skrämde livet ur biografpubliken har här förfinats med en tydligare ramhistoria om greve Draculas färd från Transylvanien till den tyska hamnstaden Wismar och med en armé av råttor och döden i ständigt släptåg. Återigen en väldigt släpigt och halvdiffust berättad historia som saknar nerv. I rollerna återfinns Bruno Ganz, den undersköna Isabelle Adjani och förstås Klaus Kinski som Nosferatu själv. Jag ska erkänna att jag aldrig riktigt förstått mig på storheten bakom Herzog & Kinskis filmer. Den ene med för stor budget och för lite att berätta och den andre med sitt fruktansvärda humör och storhetsvansinne. Ska man se nån av deras fem filmer så kan jag bara rekommendera Aguirre – guds vrede från 1972, liksom den oerhört underhållande dokumentären Min bäste ovän om den tyska filmens glimmer twins. Filminspelningar kantade av gräl, vredesutbrott, mordhot, galenskap, missöden, naturkatastrofer och en bisarr terrorbalanserad vänskap.

1 kommentar:

J:son sa...

Den avskyvärda filmen Dracula skall stoppas,och den skulle inte fått tillverkas.Filmen är råttfientlig och förstärker fördomar om råttor.Alla filmer,DVD,TV-spel,Data-spel,Tv-program,Radio-program,och övriga medier som sprider råttfientlig propaganda skall stoppas.Allt råttfientligt förtryck mot råttor i samhället skall stoppas helt.
Råttor och möss är hemlösa,och dom skall få skyddade och rena platser att vara på.Det skall staten betala! Råttdjurens status skall höjas,och då måste alla fördomar upphöra om dessa försvarslösa små värnlösa djur. Jag är seriös,och jag menar allt som jag skriver till råttornas försvar.