onsdag 22 oktober 2008

De fem somrarnas olyckor, del 4

Den fjärde sommaren minns jag som en kvalfylld dag. Hade under morgonen fått allt mer tandvärk men tyvärr fanns det inte riktigt nån tid att gå till tandläkaren, eftersom vi väntade släktinvasion till eftermiddagen. Kul. Smärtan accelererade under hela dagen och ingen tycktes ta mig på allvar. Har inga direkta minnen av gästerna mer än att nån lustigkurre till äldre släkting trollade med brödbitar, för att få mig att tänka på annat. Allt som oftast hamnade brödbitarna bakom tv:n och ärligt talat så brydde jag mig inte. Efter ett tag blev dock läget ohållbart och morfar gick iväg med mig till tandläkaren. Jag vet inte riktigt hur han tänkte, han som hade sin egen tandläkarmottagning och kontaktnät kunde VIP:a sig in till stans allra bästa tandläkare, tog mig till en bastant kvinnlig kulstöterska på den stora tandläkarkliniken. Hade jag inte varit så grumlig i synen av smärta hade man förmodligen kunnat skönja den här vita kalken under hakan på henne. Rotationsstil eller stöt?
Den enda VIP-behandling jag möjligtvis fick var att jag fick gå före i kön till kulstöterskan (yeah!), där hon stod och väntade med tången och blodigt förkläde. Japp, det är lika bra att dra ut den här. Bedövning är för småflickor och du är ju en stor kille - eller hur? Eh..? Helt utan finess tog hon sonika fram tången och utan bedövning drog hon ut skiten. Efteråt hade de konstaterat att de sällan sett en tand med så spretiga rötter och förmodligen var det ju därför kulstöterskan fick kämpa rätt hårt för att få ut tanden. Ja, det var näst intill så att hon tog spjärn med foten på min axel för att få bättre grepp. Har också nåt minne av direkt efter att hon stod med tanden i tångens klor så springer jag som en 100-meterlöpare genom en korridor och bara skriker hysteriskt med blodet sprutande ur munnen. Tills de hämtar tillbaka mig. Ingen plastleksak fick man heller, efteråt. Sen gick man hem med en krater i underkäken och en bomullstuss stor som en ihoprullad tubsocka, till en stämning hemmavid som blivit smått avslagen av för mycket vodka och fortsatt tråkiga trolleritricks, som ingen brydde sig om. Synnerligen otursförföljt barn, den där, konstaterade man.

Inga kommentarer: