måndag 4 maj 2009

Svenne banan

Vet inte varför jag gör det.. det är som en drog. Trots idiotin, den extremt låga nivån på människor och att skammens rodnad klistrar sig över ens ansikte, så kan man inte låta bli att titta på Färjan. Mest skrämmande är frågan om de här människorna verkligen är ett tvärsnitt av hur svensken är i gemen? Det är en genomsyrande känsla av att man förstår hur tonåringar känner sig, hur man kan skämmas så över sina föräldrar, eller bara pinsamma vuxna, så till den gräns att man skulle vilja sjunka genom golvet och försvinna ner i nåt maskinrum. Är verkligen fulla "roliga" människor egentligen bara pinsamma idioter?

Å andra sidan kan jag störa mig på folk som hela tiden ska klassificera typiskt svenska beteenden som white trash eller svenne banan. Jag vet ingen annan nationalitet som satsar så mycket energi på att skämmas så över sina egna drag och göra det typiskt svenska till nåt fånigt. Hatar också medelklassens notoriska självförakt och förminskande av sig själv. För det finns väl inget värre och mer hånfullt man kan säga till nån än att antingen anklaga dem för att vara svenniga, svenne banan eller bara sååå medelklass. Svenne banan tycks man kunna använda i alla möjliga sammanhang - mot allt man inte gillar, för att distansera sig. Som för att minsann deklarera att JAG är lite bättre, lite finare än det där svenska 90% av befolkningen håller på med. Hammarby sjöstad är ju så Svenne banan har jag hört.. Är det verkligen det? Och då är det förstås töntigt och fel..? Herregud, man vill ju som svensk verkligen INTE vara en svenne - vilken förolämpning! Jag säger som Fredrik Lindström.. pratar man om nåt som osvenskt, så är det positivt menat - för vi är ju så jävla inbundna och tråkiga och kan bara släppa loss när vi är packade. Tittar man på Färjan så är osvenskt beteende nåt att föredra. Å andra sidan.. det är väldigt sällan du hör nån säga; "vilken härligt osvensk kötthantering!" och mena det som nåt positivt. Vilken härligt osvensk kvalitetskontroll! Osvensk djurhållning eller lite osvensk syn på barnuppfostran. Jag vill se DIG gå till en skönt osvensk tandläkare nästa gång... Är det nåt som är svenne banan så är det just att distansera sig från andra med svenne banan-argument.

1 kommentar:

Filip sa...

Haha. Onekligen ett intressant ämne. Du lyckas ganska bra med att pricka in många känslor och infallsvinklar. Som du skriver: skönt osvensk tandläkare eller härligt Zlatan-osvensk?