torsdag 7 maj 2009

Märkeskläder

Har gjort nåt idag som jag verkligen avskyr. Drar mig för det, in i det längsta. Att handla kläder. Jag har inget tålamod och ser inte alls njutningen att strosa runt i timmar från en affär till en annan. Jag vill bara gå in, ta det jag ska ha - inte ens prova det först - handla och adjö. Det kan te sig som en motsägelse att jag å ena sidan önskat mig (och fått) ett presentkort på Nitty gritty i julklapp men ändå känner en stark hatkärlek till det där stället. Älskar att hata det. Speciellt nu, under finanskris och tunnare plånböcker - då NG fortfarande kör sin fisförnäma stil. Trots konkurs och nyöppnande i mindre lokaler. Problemet är fortfarande där. Stora minimalistiska lokaler och ytterst få klädplagg som hänger lite blygsamt på nån galge eller i en hylla. Det känns nästan som att kläderna är en ursäkt för att få ha en butik och umgås med polarna. Och kläderna sen.. det känns som att 90% av priset handlar om märket, resterande om kvalitet. Jag vet inte varför jag blir så störd på NG's favoritmärke - huliganmärket # 1; Stone island, som hänger här överallt, till helt oförsvarbara priser. En vit t-shirt av måttlig kvalitet för 700. Jag kan köpa tre såna t-shirtar för 99 kronor på Coop forum - och förmodligen få bättre kvalitet. Men de övriga 601 kronorna betalar jag för SI's coola logga på bröstet. Jackor för 4000 och uppåt, simpla jävla regnjackor med krage. Är det verkligen rimligt och försvarbart att lura sina kunder på det sättet? Det finns inget argument i världen som kan påvisa att produktions- och materialkostnaden skulle kräva att jackan kostar 4000. Det är bara ren bluff.. och det värsta är att jag går på den, till viss del. Väljer ju i hundra fall av hundra en Ben Sherman före en Batistini eller Gant.

På ett sätt är det märkligt hur vi konsumenter står ut med märkeshysterin och överpriserna på kläder - samtidigt som en hel generation sagt nej till skivbolagens hutlösa priser för musik. Väldigt många finner det helt oförsvarbart att en CD-skiva skulle kosta över 200 kronor, en bit plast som kostar 2 spänn att producera. Och ändå ser man samtidigt så mycket ner på outlets och grossister som via sina ohippa affärer utanför stan säljer samma märkeskläder för en betydligt mindre summa - för då har man inte införskaffat den på rätt sätt.

Inga kommentarer: