söndag 11 januari 2009

How to lose friends and alienate people

Såg då igår filmatiseringen av Toby Youngs bok, ”Hopplös och hatad av alla” och eftersom den inte fått nån svensk titel än så heter den How to lose friends and alienate people. Jag hade faktiskt rätt stora förhoppningar på den här filmen men tyvärr infriar de inte alls några förväntningar. Borde jag kanske anat med tanke på att jag tyckte boken var så pass irriterande att jag slutade läsa den efter ca 50 sidor. Filmen är både rörig och oklar på många ställen och samtidigt med långa småtråkiga passager. Ibland är det kul men ofta är humorn antingen The Office-mässig (fylld av torra pinsamheter) men tyvärr har Ricky Gerwais redan fulländat den humorformen så den här filmen känns bara som en tam kopia. Eller så är det väldigt mycket ramla och slå sig, göra sig illa och lite matäckel och rätt låg humor. Antihjälten Simon Pegg från Shaun of the dead och Hot fuzz funkar bra i huvudrollen och Kirsten Dunst är som alltid charmerande men utöver dem så är det rätt trist. Jeff Bridges tål jag bara inte som skådis, Gillian Anderson finns med, Danny Huston är slemmig och gör nåt som känns taget ur Ugly Betty och den nya Angelina Jolie; Megan Fox, är bara snygg men inget mer. ”Snygg” på det där plastiga viset, som är helt opersonligt och egentligen inte alls snyggt. Den här filmen är tyvärr inte så rolig.

Inga kommentarer: