torsdag 6 november 2008

The importance of being Earnest

Såg igår en i raden av filmatiseringar av Oscar Wildes gamla fars The importance of being Earnest, eller som den svenska titeln blev; Mister Ernest (hela ordvitsen har gått förlorad). Detta är den senaste versionen. Med Rupert Everett och anledning till varför vi ens fick hem den här filmen; Colin Firth. Sambon C har nåt väldigt märkligt besatt förhållande till denne rätt alldaglige man, allt sedan Mr Darcy i Stolthet och fördom. I övriga roller ryms söta Frances O’Connor, Reese Witherspoon, Tom Wilkinson och Judi Dench. Ska ursäkta filmen med att jag verkligen inte gillar fars och brittisk kostymfilm med mycket gamla klichéer och stiff upper lip – dessutom med övertydligt skådespeleri mer lämpat för en teaterscen gör den här filmen rätt outhärdlig. Det här typiskt brittiska kan i många fall var en styrka i sin charm och modesta humor och en vattendelare mot amerikanska filmen, men det kan i överdoser också vara dess största fiende. Jag tycker Honsey gav den här filmen den bästa recensionen – med tanke på att COLIN var med. Hon somnade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Colin Firth ... alldaglig?
Är du dum eller??

Han är INTE alldaglig! Dreggelvarning säger jag bara!

Anonym sa...

jag kontrar med "Så jävla alldaglig" så det så! jag håller med du, tommy. Och det är inte bara för att du ligger före mig i word counten... =)