måndag 24 november 2008

Bio och sånt

Ruskig blåst ute, kände mig näst intill sönderblästrad efter en promenad och såg efteråt ut som Jon Voight i ansiktet. Lika slät och rödkindad. Apropå nån som knappast är slät i ansiktet så roades jag av Nils Petter Sundgrens utspel i gårdagens Expressen om att skapa ungdomsfria bioföreställningar, eller ha en 18-årsgräns. Inte så mycket för cencurens skull, att det är hemska filmer osv, utan för att vuxna människor ska kunna gå på bio i lugn och ro, utan att behöva störas av snorungar som pratar högt i mobil eller med varandra och käkar popcorn och allmänt saknar det där hyfset som man vill ha i biomörkret. Helt klart en poäng men som vanligt lär det väl dyka upp tillskyndare och kritiker som tycker att det är åldersrasism, dålig människosyn och att ställa krav är fel. Kan inte påstå att jag nån gång stört mig på nån som äter popcorn och alla större biografer i Sthlm har väl numer system för att störa ut mobiltelefoner (lite som fängelserna?), så att man inte ska kunna ringa på dem? Mitt värsta biominne är när en kvinna fick den goda idéen att ta med sig sin lilla bebis till en fullsatt salong och givetvis hände det som alla befarat - att ungen börjar gallskrika mitt under filmen. Vad gör kvinnan då - går därifrån kanske? Nejdå.. Hon plockar fram sin stora nyckelknippa och börjar dingla med den, frenetiskt, för att ungen ska få nåt annat att koncentrera sig på och tystna. Där någonstans tog tålamodet för rätt många i salongen slut och en talkör krävde att hon skulle lämna lokalen omedelbart, vilket hon surt och helt oförstående gjorde.

Inga kommentarer: