tisdag 4 november 2008

En röst i natten

Natten masar sig fram. Skriver på min novell men hur mycket jag än skriver så kommer jag aldrig upp i de dygnskvoter man bör hålla. 1667 ord per dag är sjukt mycket! Jag börjar förstå produktionsbolagens manus-slavar som får specifika beställningar mitt i sommaren på "en kriminalserie i 8-12 delar, gärna med en hypokondrisk kvinnlig polis i huvudrollen", som sen ska vara leverans- och inspelningsklara till hösten. Allt som oftast blir det skit, för att tiden är för knapp, för att man får bortse från fina ord som inspiration och ingivelser. Kvalitet före kvantitet.
Och nu är det mindre än en dag kvar till det amerikanska presidentvalet och vi får väl hoppas på att slippa obehagliga Bradley-effekter, eller än värre; Al Gores dilemman i stil med valet 2000, där Gore sett över hela USA fick fler röster än George Dubya Bush men ändå förlorade på antalet elektorsröster. Och de avgörande 25 elektorsrösterna i Florida till Bush's fördel erövrades med en ynka 537 personers övervikt (utav 5 820 000 röstande). Vari ligger demokratin i ett sånt system?

Inga kommentarer: