söndag 8 mars 2009

Musik och tacos

Andra chansen idag. Tack och lov att förmodligen hela tävlingens bästa låt; Moving on med Sarah Dawn Finer, gick till final. Allt annat hade varit en skandal och en idiotförklaring av svenska folkets smak. Final nästa lördag och om jag får tippa med hjärtat så vinner Dawn Finer, ska jag tippa med hjärnan så skulle jag sätta en slant på EMD. Vad som helst - bara inte Molly Sandén vinner. En frireligiös poppsalm. Mossig och trist.

I övrigt hade vi middagsbesök ikväll, av K med dotter V. Tacos tillagat för ett kompani (som kanske inte säger så mycket, eftersom Sverige ändå håller på att avveckla försvaret helt) och sen sitter de och äter som småfåglar. Känns som att man hamnade mitt i en stand up-monolog; det här med att det är mitt personliga ansvar om jag väljer en biofilm eller dvd, som sen visar sig vara dålig - då är det mitt fel. För det är ju jag som skrivit manus, regisserat och stått för ljussättningen? Idag fick jag stå personligt till svars för varför polska husarer 1916, mitt under brinnande första världskrig, försökte anfalla tyska pansarvagnar till häst - med lansar. Hur ogenomtänkt kan man vara? Fick även stå till svars för vad som händer i Södertälje. Global intifada och brandbomber bland chipsen. Ja, frågan var personlig och rak; "vad fan håller ni på med där nere, egentligen?" Ja.. "vi" protesterar mot kriget i Irak.. genom att bränna amerikanska chips. "Vi" bestämde oss för att sluta läsa alla former av nyheter för tre månader sen. Jag fattar ingenting.. finns det nån livsmedelsbutik i hela västvärlden som INTE säljer minst EN amerikanskproducerad produkt? Ska vi bränna ner allt då - och hur a jour känns det nu - när USA faktiskt fått en ny president, med en försonligare attityd, som verkar ha för avsikt att avsluta kriget och har en betydligt mjukare linje mot Irak? Varför just nu?

Slutligen fick jag också veta och stå till svars för att SSK förmodligen värvat Sveriges mest ointelligenta hockeyspelare till sitt lag. Vi behöver inte nämna hans namn men med tanke på att hockeyspelare i gemen inte direkt samlar högskolepoäng på hög, så är det en bedrift att vara så mycket mer korkad - än killar som redan är rätt osmarta.

Inga kommentarer: