torsdag 26 mars 2009

Göteborg vs Stockholm

Fattar inte ens varför jag gjorde det. Gav mig in i en oerhört låg och käbblig diskussion på Flashback om vilken stad som är bäst; Stockholm eller Göteborg. Och argumenten är allt som oftast; jag bor i Göteborg och därför är min stad bäst - alla stockholmare är dryga. Eller tvärtom. Stockholm är bäst, göteborgare är bara påklistrat hurtiga och saknar humor. Dessutom är Avenyn överskattad. Och det här har alltså i nuläget folk ödslat 120 sidor med kommentarer på. 120 sidor av generalisringar. Så här kommer en till; jag tror att konflikten i grunden är politisk, varför man gillar eller inte gillar den motsatta stan. Göteborg är en arbetarstad, ja, lite mer primitiv och har alltid varit sossestyrt och vänstervridet. Därför har alltid det kapitalistiska, rika och mer högervridna Stockholm setts som drygt, ytligt och fel - vilket egentligen mer handlar om ideal. Det lustiga i det hela är att de flesta som käbblar samtidigt säger att de inte bryr sig men det är ju exakt vad de gör? Vill nog underbygga min teori, baserat på att många högervridna göteborgare trivs alldeles utmärkt i Stockholm och inte vill flytta hem, på samma sätt som vänstervridna stockholmare gillar Götets med avslappnade goa gubbar-stil. Däremot brukar vänster-Göteborgare kunna vantrivas i "det kyliga arroganta" Stockholm och höger-Stockholmare i "kommunistiska" Göteborg.

Och för att dra europeiska paralleller; man hade kunnat byta ut Stockholm mot Warszawa, London eller Amsterdam och Göteborg mot Lodz, Birmingham eller Rotterdam - och alla argument skulle vara precis lika applicerbara. Klassisk rivalitet mellan "snobbig" rik huvudstad och den näst största staden, oftast en arbetarstad med tung industri.

Men som sagt.. det är ju ännu en generalisering. Jag trivdes alldeles utmärkt i Göteborg under mina studieår där och flyttade mer hem till östkusten för att alla ens vänner också gjorde det. Och för det hemska blåsiga vädret. Och sillstryparna. Annars hade jag nog rent utav kunnat stanna kvar och blivit en go gubbe i Majorna.

Inga kommentarer: