måndag 9 februari 2009

Junkies och lurendrejare

Nu har flera stycken, oberoende av varandra, påpekat att jag skriver alldeles för mycket om film, så jag vågar väl inte recensera nån film på ett tag. Men jag vill verkligen rekommendera TV junkie, om man inte sett den. En av de bästa dokumentärer jag sett, egentligen har jag nog bara sett en bättre dokumentär och det är den hemska men väldigt starka Meet the Friedmans. Hade annars en diskussion idag med Honsey. Hypotetiskt.. OM man skulle via skattemyndigheten (en insider i maskopi?) lyckas skapa en fiktiv människa - dvs få in ett personnummer i registren, på en människa som inte fysiskt existerar - skulle man då via falska konton och kontantmobiler (som inte kan spåras till en själv) kunna dra in storkovan på att blåsa ex mobillån-firmor och dylikt? Inte för att vi tänkt praktisera det hela.. men ändå..? Hur svårt är det att skapa en identitet utifrån ett påhittat personnummer?

Föga oväntat gick idag ledningen för Konstfack ut och försvarade studenten Anna Odell som fejkat en psykos och togs in på psyakuten och levde ut lite - i konstens namn. Hur kul hade det inte varit om man lite radikalt sagt att Odell är en spekulativ marionett på pekoralens barrikader och all kritik mot henne är tyvärr helt korrekt? :) Istället får man klassiskt svammel om konstens kärna i att belysa, utmana och förskjuta cementerade föreställningar. "Psykiatrin är inget fredat fält för att infiltreras av kritiska handlingar". Nähä, vem har bestämt det? Konstfack? Konstnärligt tolkningsföreträde? Monopol på "sanning" och vad som är rätt / fel? Jag vet inte jag.. Det är en sak att skydda sina studenter, en annan att pådyvla myndigheter och institutioner nån slags underkastelse, för en större sanning.

Inga kommentarer: