söndag 4 oktober 2009

Åldersskillnad

Lyssnar på nåt ungdomsprogram idag på P3 och ämnet är om det är ok med åldersskillnader i relationer. Utgångspunkten var lika mycket Anna Anka som 15-åriga tjejer som har pojkvänner som är säg... 20 eller 23. De flesta som svarar (av tjejerna) tycker att det är självklart att man ska få träffa vem man vill. I slutändan är ju bara åldern en siffra och det handlar mer om vilken mognad man har. Visst. Men.. vems mognad pratar vi om då? Visst kan väl en 15-årig tjej vara mogen nog för en 23-åring.. men vad säger det om en 23-årig killes mognad att han väljer en 15-åring - och inte nån i sin egen ålder? Kan inte det tyda på att han är omogen och att jämnåriga tjejer har helt andra krav och premisser för vad han kan anpassa sig till? Lättare att forma en grön 15-åring, kanske med destruktiva och dominanta idéer, än med en 23-åring, som faktiskt börjat uppleva lite av livet. Överhuvudtaget så är frågetecknen kring ålderskillnader alltid riktade mot den yngre, oftast kvinnan - men ingen ifrågasätter mannen. Anna Anka är helt dum i huvudet men Paul Anka.. han är en hyvens karl och fin gammal musiker. Att han förmodligen har ett matchande intellekt och är gubbsjuk - hey, det är privilegiet man har när man är rik!

1 kommentar:

Anonym sa...

Känsligt fråga. Jag kommer ihåg när jag blev förälskad när jag var 17 år i en äldre man.(nåja han var väl 40). Det är svårt att döma egentligen någon av oss eller andra för den delen. Jag som ung var både imponerad och trygg med honom, och jag tror att han kände likadant. Dock tog det slut ganska snart, för han var det tysta typen och jag är inte underhållare
Nu när jag är själv äldre kan jag inte förmå mig att spana in de äldre, då dom är gubbar och ljusår ifrån mig åt fel riktning. Nu är jag inte på raggarstigen och kan dra gränser för bådas bästa.
Men helt klart att många hänger upp sig över åldern. Själv skulle jag aldrig döma någon för att valde ett partner fast åldern inte direkt matchade. Huvudsaken är ändå att de trivs bra ihop.
Egentligen ingen dömer herr Anka för sin unga fru, men desto fler dömer fru Anka för att hon är gift med en gammal gubbe och underförstått måste det va hans pengar som lockar.
Och kanske är det så att pengarna lockar, men vad lockar då honom? ja, prestigen att kunna vissa upp en ung och snygg fru. Både är nöjda.