måndag 1 december 2008

Sonic summerar

Brukar varje år se fram emot det här numret, summeringsnumret, i tidningen jag älskar att hata; Sonic. Ja, nåt ska ska man ju prenumerera på, om man är intresserad av musik och det inte längre finns tidningar som Pop. Läser tidningen mest för att uppdatera mig och lika mycket för att nummer efter nummer spy galla på trist reaktionärt tänkande och det här indietänkandet. Hur man älskar att håna brittisk musikpress för deras hyper och sen gör likadant själva; med svensk musik. Att nån obskyr popcombo från Angered som släppt tre singlar är världens bästa band (ja, bättre än Beatles, Stones och Elvis tillsammans) och att tråkigt är lika med bra. Allt nytt (som är nytt på "rätt" sätt) skulle vara synonymt med bra? Även om det är exakt samma musik, utförda av nya människor. Tråkigt blir aldrig bra i min bok, vare sig det gäller musik eller film. Mitt självförtroende hade förmodligen blivit knäckt av att nummer efter nummer läsa hur de hatar, ja, uttryckligen hatar, den musik jag gillar - men å andra sidan, mycket av den musik de gillar är verkligen sånt jag hatar, ofta för att det är just typisk recensentmusik, sånt man ska gilla, för det tycker alla creddiga. Hur som helst.. årslistan för årets bästa plattor har kommit och utan att ens ha läst igenom dem så kunde man gissa vilka skivor som kommer att vara med på samtliga musikrecensenters topplistor. Hypen kring Glasvegas är väldigt överdriven (och låter de inte exakt som tidiga Broder Daniel egentligen - ett band som i sin linda blev hånade för sin simpla pastichmusik och fotbollskörer?), och trean Frida Hyvönen kan jag bara inte med alltså.. hon är den kvinnliga motsvarigheten till Håkan Hellström, som by the way med sin oerhört tråkiga skiva hamnar på 4:e plats. Tänk vad Hyvönens rätt fina musikhantverk kunnat bli bra med en bättre sångerska. Hon sjunger ju sämre och mer falskt än Johan Palm. Bon iver femma.. herregud.. ännu ett tungt sömnpiller. Vansinnigt överskattade Vampire weekend åtta, följt av lika hypade och halvskräniga No age på 10:e. Nää.. kanske är jag för gammal för att köpa hype men skit är skit, även som istoppat i vackra kartonger. Inte heller Hello saferide gjorde en av världens 25 bästa skivor i år. Två bra låtar gör ingen skiva. Sonics smak brukar man kunna sammanfatta i ungt obskyrt, sövande tråkig americana och gubbrock.

Längre fram i månaden kommer min egen lista, hehe.. Topp 5, för musik, film och fik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med, hypen kring Glasvegas känns jävligt överdriven... Fattar inte riktigt deras storhet...