onsdag 10 december 2008

Käften...

Kan inte komma ifrån min irritation över det citat jag läser i dagens DN, från Rocky-tecknaren Martin Kellerman, som tydligen uttalat sig (genom att försöka sparka in en öppen dörr) i Situation Sthlm; "Jag är trött på bloggare och åsikter över huvudtaget. Nu är varenda människa med en dator en recensent." Jag skulle vilja påstå att hela Internetrevolutionen och decentraliseringen av gamla auktoriteter och makthavare utan även till vanliga människor väl knappast kan vara helt av ondo? Vad är det han stör sig på? Yttrandefriheten? Man väljer väl själv vem man vill lyssna på och alla människor har väl alltid varit sin egen recensent - skillnaden är bara att man numer kan torgföra dem bättre? Varför skulle tyckandet och det offentliga rummet vara exklusivt förbehållet en liten medieelit, som alla känner varandra och tycker ungefär likadant? Jag vill varken att Alex Schulman ska stå oemotsagd och föra en ensam (mobbing)talan eller att nån liten osnuten nepotistisk inkvoterad 19-åring på Nöjesguiden ska tala om för mig vilken musik eller film som jag ska tycka om just nu. Eller att en kändis åsikter skulle vara tyngre och mer värda än en vanlig människas, trots att kändisen egentligen är musiker eller dokusåpadeltagare och inte borde försöka snacka politik, etc? Eller som i det här fallet; en serietecknare recenserar bloggvärlden. Varför är det rätt att hylla spridningen av information men inte spridningen av åsikter? Trams...

Inga kommentarer: