onsdag 21 september 2011

Det doriska kapitälet

Huvudet just nu är fyllt av tusen nya ord och system. Tentaplugg och allt snurrar kring triglyfer, kyrkorum och nekropoler, arkitraver, doriska, joniska och korintiska kolonnordningar och fan och hans moster. Hur trögt det än går kan jag alltid dra mig till minnes den absolut första fempoängaren jag läste på universitetet, 19 år gammal, kalvig, omogen, oslipad, orutinerad och mer grön än sommargräs och gurkor tillsammans. Jag trodde då på fullt allvar att jag på fyra dagar skulle läsa in ungefär 6-7 tjocka böcker och klara den tenta som låg runt hörnet. Dag 1 fastnade jag någonstans redan vid kapitel ett, i den första boken, på alla svåra engelska ord och försökte intala mig att de tre resterande dagarna innan tentan kommer att bli "lite bitchigare". Efter dag 2 gav jag upp och siktade på omtentan istället.


Som musikintresserad så följer jag faktiskt Idol även i år, även om jag fortfarande har i färskt minne hur förra årets upplaga var den absolut tråkigaste och mest profilfattiga någonsin. Överhuvudtaget så känns Idol bara spännande fram till att alla auditions är klara. Nu är det som bäst, innan man valt ut de 20 som ska formas om och mainstreamas till att bli en del av den utslätade nöjesindustrin. Jag har i alla fall mina favoriter klara till att stå där bland de tio bästa. Molly Pettersson Hammar, Robin Stjernberg, Emil Elton eller kanske Nicholas Perry. Förstår inte alls Alexander Bards homovurm för lilla tomboyen Linni. Hon är ju inte ens bra.

Inga kommentarer: