onsdag 16 februari 2011

Ungdomsrevolt och Twilight

Funderat på en sak, som känns så motsägelsefull. Det här med ungdomskultur. Bygger inte väldigt mycket av ungdomskulturen mestadels på ett avståndstagande från vuxenvärlden, de första stegen till att vara en egen individ, ha egen smak och tycke och gärna revoltera mot de vuxna genom att vara tvärtom. Känns inte därför raggarkulturen väldigt märklig i sammanhanget? Ungdomar som vill klä sig och vara precis som sina föräldrar? Jag vill vara som, far! Eller hela Mad men-modet och 50-tals-hemmafru-influensen med ärtiga pastellfärger och kläder, på unga tjejer, som florerar just nu - hur rebelliskt är det? En annan sak är också märklig och motsägelsefull. Barn och tonåringar i gemen HATAR tjatande vuxna men samtidigt är Twilight-trilogin en masspsykos bland unga tonårstjejer. Ärligt talat, efter att ha genomlidigt tredje delen (Eclipse) så fattar jag för mitt liv inte hur tonårstjejer funkar. Hela trilogin är ju ett helt sanslöst mjölkande av oförslösta känslor, som bara bygger på upprepningar till förbannelse och ett evigt jävla tjatande om och om och om igen. Jakob tjatar om hur kär han är, Edward tjatar om sin kärlek, sina frierier och att han inte vill skada Bella och Bella hon ältar sina känslor, är det värt att bli en varulv efter studenten och vem älskar hon egentligen...? Och så håller det sådär... fyra fem gånger i loopad upprepning, per film. Älskar dig mig, älskar du mig inte - jag känner ju att du älskar mig - vill du gifta dig - nej, sen. Och ingenting annat händer. Bara tjat, tjat, tjat. Kom till skott nån gång!!! En 14-årig tjej hade aldrig accepterat så mycket tjat och gnällighet om Tyler Lautner istället pratade om läxläsning och rumsarrest.

Det finns många konkurrenter men Twilight-trilogin kan vara det sämsta trilogi som någonsin gjorts, sammantaget. Ingen av filmerna är bra (vilket åtminste första filmerna i Matrix, Pirates of the caribbean, Oceans 11,12,13 eller Göta kanal är). Sen är det en helt annan femma att jag inte är målgruppen och kanske inte förstår "storheten".

Inga kommentarer: