söndag 6 december 2009

Oväntade hitkavalkader och nattliga larm

Anser mig själv vara rätt insatt i musik men blir ändå lite fundersam när jag ser att det lagom till julruschen och hundratals nya julskivor som släpps också dykt upp en samlingsplatta med "Jahn Teigens 40 största hits". Hur många sa du?? 40??? Jag tror inte jag på rak arm kan räkna upp EN enda hit han haft- för jag räknar ju inte det där fiaskot han kom sist med i melodifestivalen 1934. Återigen får man då ställa sig den objektiva frågan.. hits enligt vem då?

Det var länge sen sist men igår hände det igen, det som jag förmodligen ogillar mest av allt på jobbet. Märkligt egentligen, eftersom det allt som oftast inte händer nåt men det är själva känslan. Ödesmättad. Det krävs ett visst scenario och vissa komponenter för att känslan ska infinna sig. 1. Natt, gärna nånstans en bit in, när tystnaden lagt sig och vilopulsen gått ner. 2. Abrupt "uppvaknande", lugnet bryts med ett "red alert" 3. I nattliga, tysta, halvt nedsläckta korridorer eller kulvertar ensam bege sig till en annan avdelning. 4.Väl på plats riskera att utsättas för våld. Brukar allt som oftast på ditvägen vara rätt tunga steg och tusen tankar; vad väntar mig - total galenskap, Hannibal Lecter, ormgrop av skötare som alla kastar sig på en patient med fradga i munnen som slåss för sitt liv, en 140 kilos K1-fighter, som kastar oss in i väggarna som pappfigrer? Även om det allt som oftast brukar gå bra så vill man inte ha den där adrenalinkicken mitt i natten.

Imorgon börjar så nedräkningen av årets bästa skivor 10 till 1, according to Oakbitch. Några gissningar?

Inga kommentarer: