torsdag 31 december 2009

Årets bästa filmer; plats 2

Jag försöker bara tänka mig in i sits, OM jag varit 20 igen. Ok, nu ska vi gå och se en 2½ timme långt tyskt drama, som utspelar sig i ett mindre bondesamhälle 1914. Ja, filmen är i svartvitt också. Inga kända skådisar (förstås) och förvänta dig inget högt tempo eller mycket action. Svaret hade med 100% säkerhet blivit ett nej tack. Men tiderna förändras, liksom smak och tycke och Michael Hanekes nya film Det vita bandet är ett litet mästerverk i sin anspråkslösa framtoning och slutpoäng. Aldrig har väl 2½ timme känts så korta och att man känt sig snuvad på mer. Jag vill ha mer, jag vill veta mer! När kommer Det vita bandet 2 - harder, longer and uncut? Referenserna jag gjorde under filmen är många och schizofrena. Tänker både på ett tyskt spännande Hemsöborna, eller en avskalat Wiscounsin death trip, kanske med några stänk liknelser av känslan i The Village. Riktigt bra och beroendeframkallande är det hur som.

Inga kommentarer: