lördag 12 september 2009

Tabuämnen och Spirit

Återigen natt med M, "the talkative". Kvinnan som bara blir stum av ett enda ämne; barn. Med barn blir hon som Rainman. Kan inte prata med barn, vill inte prata med dem heller – speciellt inte på bebisspråk - vilket hennes bror tar för givet att hon vill. Jag skiter väl i att dinosaurien behöver borsta tänderna - jaha, och? Och sådär gör han hela tiden - jag ringer och behöver prata om nåt viktigt och innan jag vet ordet av sitter jag och pratar med en tvåring som plaskar i en badbalja.

Sett en film inatt också, Frank Millers uppföljare till den stilbildande Sin city; Spirit, baserat på seriefiguren. Men trots Samuel L Jackson och sexiga roller av Scarlett Johansson och Eva Mendes så är det här en riktigt tråkig film. Vid själva upplösningen såpass tråkig att jag somnade. Plottrig, virrig och krystad handling, pastisch på noirfilm men helt utan nerv. Utan bra skådisar, manus och motiv för att ens filma, dessutom. Scenen med Samuel L Jackson, utklädd i nazistuniform, som domderar och heilar, kan platsa som årets mest märkliga.

Inga kommentarer: