tisdag 8 mars 2011

Solsidan, ett försvar

Känns det inte som att det just nu är högsta mode att dissa Solsidan? Att hatet kommer från vänster är väl föga oväntat, eller att det tycks öka i omfattning ju fler som sätter sitt finger på "problemet". "Problemet" är allt från politiskt (att man skrattar och sparkar neråt), till studentikost, till att hype alltid är av ondo och måste bekämpas, till att det inte alls överhuvudtaget är roligt. Jag kan själv känna att allt för många bara bestämt sig för att inte gilla serien, bara för att vara motvalls och för att typ Johan Croneman eller Uje Brandelius sagt så. Kan dock delvis hålla med DN's griniga gubbe #1 Johan Croneman, att Solsidan i mycket är finförpackad buskis, som vi helt plötsligt accepterar när den kommer från Saltis men som vi totalföraktat om den kom från en utomhusscen i Falkenberg, levererat av Stefan & Krister. Ja, det är sant.
-
Jag gillar Solsidan, samtidigt som jag inser att NÅN i manusteamet, jag vet inte vem, helt och hållet trampar i otakt med resten. Och det rätt klumpigt dessutom. Gillar verkligen Mia Skäringers karaktär och roll, liksom Josefin Bornebusch självupptagenhet och man kan ju inte annat än älska att avsky den gode Ove Sundberg. Tycker att mycket av dialogen är riktigt bra. För att vara svensk humor - helt i en klass för sig. Ingen annan serie kommer i närheten och den som påstår nåt annat ljuger. Jag skulle verkligen vilja höra nån kritiker nämna EN enda svensk humorserie med ett bättre dialogmanus. Ge mig EN!
-
Sen finns det problem också. Felix Herngrens enorma enformighet (han är allt som oftaste inte speciellt rolig), Johan Rheborgs gränsbalanserande till överspel och så då den manusförfattare som är kvar på det anala stadiet med ständiga historier om kiss, bajs och äckel. Det kan störa mig, hur det löjligt låga och studentikosa beblandar sig med det intelligenta.
-
Har ingen åsikt om varför det skulle vara så fel för att humor helt plötsligt skulle komma från höger, som om vänstern hade nåt monopol på vad som är roligt. Var tid har väl sin humor och sitt sätt att dokumentera sin samtid.
-
Musik. Melodifestivalen. För Sveriges skull i själva Europatävlingen så tror jag att ett enda bidrag kan tävla i konkurrensen. Swingfly med idol-Christoffer. Me and my drum är bästa låten och den borde vinna men det lär den inte göra.. istället skickar vi nåt som är alldeles för svenskt och undrar sen i finalen varför alla öststater röstar så konstigt (dvs inte på oss).

2 kommentarer:

antonia sa...

Känns som om jag är den enda som inte följer Solsidan. Har svårt för svensk humor i allmänhet och Felix Herngren i synnerhet.
Och ju mer hypad en serie är desto större chans att man dissar den då man bygger upp förväntningarna till mer än det är befogad.
Man kanske behöver känna igen sig för att det ska vara rolig.

Mr Oakbitch sa...

Det är väl därför Solsidan är så populär - just för att så många kan känna igen sig. Medelklassens eviga trätor och tillkortakommanden.