lördag 26 mars 2011

Musiktips

Min undran är.. kan man bli anmäld för att man kallar en patient för "en tjatmoster" och att denne är lika gnällig som en gammal dörr med osmörjda gångjärn. Fortsättning följer.

Nu var det länge sen jag tipsade om musik, vilket inte alls betyder att slutat förkovra mig. Har massor med tips, egentligen. Har alltid varit svag för crooners och män med gyllene strupar. Jag menar män som verkligen KAN sjunga. Har aldrig förstått mig på den klassiskt svenska vurmen för manliga artister som INTE kan sjunga. Det är historiskt betingat i den svenska musikfloran att hylla män som inte kan sjunga. Allt från Taube, till Magnus Uggla, till Ulf Lundell, till Thåström, till Christer Sandelin, till Olle Ljungström och Håkan Hellström. Nåväl, det var en passus i det hela. Mannen jag just nu vurmar för låter som en klassisk countrysångare upplockad från det djupaste Mississippi, men är i själva verket en 35-årig britt från London. Teddy Thompson. Första gången jag hörde honom för några år sen så avfärdade jag Thompson som ännu en gammal countrygubbe, visserligen med riktigt bra låtar men jag har en tendens att rata gubbar just bara för att de är gubbar. My bad. Gillar man folk/countryinspirerad smörsång är det här mannen för dig.

Här är tre andra band och artister jag lyssnar på just nu:



Inga kommentarer: