måndag 18 juni 2012

Telefonförsäljare


Hade en bisarr konversation med en telefonförsäljare igår. Samtalet hade föregåtts att jag valts ut/vunnit att svara på fyra frågor om tandborstning. Svarar på dem och sen utspelar sig följande konversation:

Försäljare: Och i och med att du svarat på dessa frågor så kommer vi som tack att skicka en elektrisk tandborste till dig. Den modernaste på marknaden. Helt gratis!
Jag: Men ingenting i världen är helt gratis?
F: Jo. Faktum är att eftersom ni är två i hushållet - så skickar jag med en till din sambo också.
Jag: Gratis den också?
F: Jajjemän.
Jag: Det låter ju för bra för att vara sant. Men visst, skicka två helt gratis elektriska tandborstar till oss då.
F: Du bor fortfarande kvar på den och den gatan? Då skickar vi två tandborstar till er, med två stycken extra borsthuvuden.
Jag: Men vänta nu här.. två extra borsthuvuden..? Är de också gratis?
F: Nej, de kostar 169 kronor men det får du ju se som att du ändå kommer att bli tvungen att köpa i framtiden.
Jag: Men jag vill inte köpa några borsthuvuden - då är det ju inte gratis längre?
F: (ironiskt) Nej, men som du själv sa: ingenting i världen är helt gratis.
Jag: Eh...? Det var ju mitt argument?   

2 kommentarer:

antonia sa...

Man ska hålla dem kort.

Anna sa...

Jag fattar det helt enkelt inte!!! De ringde mig också men jag genast sa nej och la på luren. Jag hittade numret på http://www.tellows.se/ senare. Men tack för din artikel, nu vet jag att jag gjorde det på rätta viset. Helt otroligt vad de där telesäljarna håller på med!
Hälsningar, Anna