tisdag 19 juni 2012

Språk


Ärligt talat så förstår jag ingenting... Man kan tycka att Folkpartiets språkkrav för medborgarskap är ett radikalt övertramp men jag tycka att återigen så dödas debatten av att motståndarna är helt rabiata i sitt ogillande. OM det nu finns en önskan att etablera sig i ett annat land - vad skulle det överhuvudtaget finnas för argument och kriterier för att INTE vilja lära sig språket? Alla kan liksom inte vara Karl XIV Johan eller Colin Nutley, i sitt vägrande av att lära sig eller tala svenska. Ute på de vanliga arbetsplatserna är kommunikation A och O. Jag tycker kanske inte att det ska ett absolut krav för medborgarskap men om du nu vill ta dig in på arbetsmarknaden - vore det inte väldigt bra att faktiskt behärska språket då? Givetvis finns det områden och yrkeskategorier som inte alls kräver svenska språkkunskaper, då svenskan redan utmarginaliserats av engelskans fackspråk, osv. Universitets- och högskolevärlden, börsen eller IT-branschen - där är svenskan redan i viss mån utkonkurrerad. Och redan idag översvämmas åtminstone Stockholm av bartenders, kafépersonal och servitörer som inte pratar svenska - och då tycker vi att det är rätt charmigt. Men, det här är en nedärvd mjuk rasism på ett sätt. Att bli bemött ett "bonjour" på vårt stamställe eller att slänga käft med en charmig skotsk servitris är helt ok och skönt kontinentalt - men inte fan skulle vi ha samma överseende om vi blev serverade av en arab eller somalier, som inte kan inte ord svenska eller engelska. Då skulle det vara besvärligt.

Själv kan jag bara utgå från mitt jobb, där jag under ett antal pass tvingats jobba med en herre som verkligen inte behärskar språket. Och vem gagnar det? Ingen patient förstår vad han säger och det ska inte behöva vara ett krav att psykiskt sjuka eller dementa patienter ska behöva anpassa sig efter honom? Så med noll kommunikation - blir det jag som får gå in och lösa alla språkförbistringar. Förklara för patienterna vad den här skötaren egentligen sagt och vad han menade. I det fallet skulle jag å andra sidan inte försvara rätten till att slippa lära sig svenska.

Vård, skola och omsorg - där kan språkkrav vara något att fundera på men det är kanske inte det vi ska hänga upp medborgarskapet på?

I övrigt så åkte Sverige ur fotbolls-EM, innan det knappt hann börja, kändes det som. Och med samma självklarhet kan experterna förklara varför vi är så bra innan EM börjar och sen varför vi var så usla, när det väl tog slut. Ingen sa någonting innan EM om att laget var ett fuskbygge. Men efteråt visste alla det.

Inga kommentarer: