tisdag 12 juni 2012

Hardcorepudel


Fotbolls-EM är här och med den alla förhoppningar, frustrationer och besvikelser. Jag hade inte tänkt att prata så mycket om det, eftersom jag ändå gör det så mycket privat. Hoppas i alla fall att Spanien kan försvara sitt guld, för varken Sverige eller Polen lär ha någonting med den diskussionen att göra.

I ett års tid har jag annars tjatat om mina asociala klasskamrater på kursen. Fem över tolv, en vecka efter att kursen slutat - lyckades vi äntligen få till en liten gathering. Kände mig som en komplett novis när jag för första gången dricker Lindemans Krike - och älskar det. Körsbärsöl, sött som saft. Och apropå drickande och sociala intentioner så lyckades jag dessutom få med en av de fd klasskamraterna till nyöppnade Spritmuséet på Djurgården. Jag vet inte jag... den guidade turen hade fullt av goda intentioner men det kändes som att saker och ting måste sätta sig, arbetas igenom lite mer, osv osv. Det kändes lite tunnt, småbarnsligt och för en person utan guide: i många avseenden obegripligt.

Måste bara hugga på det evigt tröttsamma argumentet "normativt" som kastas i ansiktet på straighta Svenssons i tid och otid. Som om det vore nåt hemskt fult och dåligt. Norm för mig är ett tecken på att det är beprövat och faktiskt fungerande. Det fåniga är ju att det används subkulturella grupper som ett sätt att distansera sig från tråkiga brunsås-Svensson. "Vi är, tack och lov, inte som dem. Vi är mycket häftigare och bättre"-argumentation. Är det bara jag som tycker att det är en chimär? Homovärlden må vara ickenormativ sett utifrån den straighta världen men är samtidigt inom sin lilla sfär - än mer normativ. Det finns exakta normer för hur man ska vara som butchflata eller schlagerbög. Man måste hålla sig inom exakta konventioner för att uppfylla kriterierna. Precis som det finns djupa regler och normer för hur utanför-kulturer som raggare, gothare, syndikalister, yrkeskriminella, hiphopare, hårdrockare, MUF:are eller militanta veganer. Gillar du konstutställningar och pastellkostymer - så är du förmodligen inte med i Hells angels, lika lite som butchflator gillar rosa eller att någon i Ung vänster skulle vara modebloggare och köra Porsche till jobbet. Och normen kräver inte bara att man klär sig på ett visst sätt, man måste dessutom ofta applicera hela konceptet av värderingar, smaker, åsikter. På vilket sätt är det så mycket mer fritt och ickenormativt egentligen? Det är ju bara striktare normer, på en ännu mindre grupp. Utan möjlighet att gå utanför gränserna - för då tillhör man inte längre gruppen. Vi är alla normativa i våra dagliga funktioner.

Inga kommentarer: