onsdag 4 januari 2012

Nytt år


Nytt år och nya löften - att bryta lagom till februari. Men också nya uppgifter. Foto-yatzy2012 är nu igång och om nån läsare är nyfiken på att delta så är ni mer än välkomna att göra så. Mycket trevligt att Divage (som jag bara känner via bloggen, valde att delta). Allt som krävs är en blogg och en digitalkamera/telefon att ladda upp bilder ifrån. Om en vecka börjar sen mina studier också och jag har lovat mig själv att försöka bli mer social och få lite namn på alla ansikten man träffar på föreläsningarna. Han den flintige, hon med tänderna, tvillingarna, Bo Inge Anderssons-look-a-like, gubben från Enebyberg som jämt somnar och "polskan" ska efter den här terminen benämnas vid sina riktiga namn. Annars är det en fin familjetradition att bortse från namn och bara benämna folk och grannar utifrån lyten, utseenden och yrken. Vill minnas min mormor och morfar och deras uppgång som bara bestod av "polisen", klantskallen, snorisen (med familj), hon med hältan eller nån som bara är beskriven utifrån ett nedlåtande läte.

Malmö blomstrar, sägs det... tyvärr känns det som att även ogräset blomstrar i rikets tredje stad. Eller som nån reporter beskrev det i farten: "tredje rikets största stad". Det känns som den ultimata ironin och paradoxen att den senast ihjälskjutna personen i Malmö (som verkar ha varit svensk och inte del av nån tyngre kriminell verksamhet) för någon vecka sen på sin Twitter beklagade sig över att Malmö höll på att bli nån motsvarighet till Ciudad Juarez, mordhuvudstaden # 1. En vecka senare har han själv fallit offer för sina farhågor.

Inga kommentarer: