lördag 26 november 2011

Prata

Ska snart iväg på lite party ikväll och kom av nån anledning att fundera på Lena Ph igår och hennes medverkan i Hellenius hörna. Hon satte fingret på nåt jag själv insett att jag helt usel på. Jag kan verkligen inte kallprata med folk. Jag är helt usel på det. Minglande och utbyten av fraser som inte betyder nåt. Längs en promenad med C hann vi till och med rekapitulera att vi vid flera fester med mingel kommit ihop oss med folk. Antingen för att man sagt fel saker för tidigt, tyckt att motparten kommit med för kontroversiella (dumma) åsikter, eller så har man bara konstaterat att mingelsällskapet är så tråkigt så man hellre börjar läsa en bok. Jag har förstått nu att det inte tillhör den sociala kutymen att gå på fest och sätta sig och läsa en bok.

Så med nya insikter ska vi nu försöka gå på fest igen och verkligen bjuda till. Eller nåt i den stilen. Inte börja flacka oroligt med blicken bort mot bokhyllan som ett redskap för att fylla det sociala tomrummet och bristen på samtalsämnen med folk som man kanske i vanliga fall inte skulle umgås med. Fan, det tar emot, men jag ska försöka vara trevlig!


Hörde igår att i England har intresset för att söka in till tekniska utbildningar efter grundskolan och gymnasiet ökat med 17%. Och anledningen sägs i mångt och mycket bero på succén kring The big bang theory. Trots allt ser ungdomar en tjusning i att vara en Sheldon Cooper eller en Leonard Hofstader, med allt vad det samtidigt innebär i sociala brister.

Inga kommentarer: