tisdag 31 maj 2011

Melankoli

Det finns en gammal filmregel som säger att visas en pistol i bild, så kommer den med 100% säkerhet att användas. Så är det bara. En annan regel är också att en storbystad kvinna med djup urringning alltid kommer att visa brösten innan filmen är slut, förutsatt att hon har en någorlunda stor roll, förstås. Melancholia, denna omåttlig hyllade Lars Von Trier-uppföljare är inget undantag. Kirsten Dunst gör det, i filmens kanske mest omotiverade scen. På ett viss sätt är det starkt ändå att en så hånad och bespottad regissör, bannlyst från Cannes, ändå hyllas så unisont för sin film. "Fantastisk", "mästerverk" och fyror och femmor i betyg överallt. Man var ju tvungen att gå och se skiten... Förutom att början och slutet höll på att spränga ens trumhinnor så har jag nog aldrig somnat så ofta till en film som den här. Mitt tidigare rekord innehar Syriana med George Clooney, en film jag inte fattade någonting av, när jag väl vaknat för andra gången. Melancholia toppar nu min högst personliga somningslista med TRE små tupplurar. Dessbättre hade ingenting hänt när jag vaknade igen, det var som att följa Hem till gården, fast utan dialekterna och allt pubhäng.


Vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om filmen, även om jag inte skulle gå så långt som biosällskapet F, som hävdade att han inte kunde ge filmen ett betyg, för det var ingen film.. det var en installation... Det negativa är att den är fruktansvärt långsam och i mitten rejält tråkig, den slösar bort bra skådisar (som fått alldeles för små ointressanta roller), den är halvpretentiös och högtravande. Ineffektiv. Till det positiva hör en rätt bra första akt, att även om Dunsts karaktär är rätt irriterande, så gör hon rollen fantastiskt. Charlotte Gainsbourg är bra, fotot är lysande och slutet är ändå effektfullt, på nåt sätt. Den får en tvåa och ett stort frågetecken till alla recensenter som kammat filmen medhårs.

3 kommentarer:

antonia sa...

Tack för den recensioner.
Det är precis vad jag kände inför hans film utan att ha sett den.
Jag tycker han är lika överskattad som Woody Allen.
De har gjort bra filmer men nu är de bara patetiska gubbsjuka provokatörer.
Särskilt Lars v T som gör gluttande till konst. Jag tycker det är patetiskt hur skådespelarna ställer upp för ingen vågar egentligen tacka nej till i rädsla att de inte får mer jobb. Jag såg hur obekväm Dunst kände sig under konferensen i Cannes, men ändå lyssnade hon igenom allt han vräkte ur sig.
För att den senare när han blivit persona non grata då ta avstånd.
Hycklare.
Ja, jag tycker han är överskattad. Lite kejsarens kläder över honom.

Mr Oakbitch sa...

Finns fortfarande den här löjliga inställsamheten inför det "stora manliga geniet". Både Allen (som annars råkar vara en av mina favoriter) och Von Trier har dock extremt svårt att förmedla intressanta historier på sistone, men de upphöjs fortfarande på sina gamla meriter.

Anonym sa...

Tja!

Jag har på sistone funderat på regissörer som fortfarande tror att de kan förändra världen genom att göra en film. Känns som ettlångskott. Skaffa en fadder eller nåt istället.
/Fredo