torsdag 14 april 2011

Bekännelser och mästerkock

Lugn natt på avdelningen (so far) och det enda märkliga som händer är att syster A tycks ha fått superhjältehörsel under natten och har flera gånger anklagat mig för att skrika och gapa. Jag är verkligen inte den skrikande typen.. vad jag vet. Annars har jag funderat på musik och film igen. Ocreddiga favoriter man har. Ja, se det som en bikt och erkännade. Man skulle lätt kunna tro att min musiksmak hela tiden är så progressiv och cool, hipp och rätt men det handlar nog mer om att jag talar tyst om andra favoriter. De som inte är tillräckligt häftiga och rätt. Så nu tänkte jag avslöja vilka artister jag egentligen borde skämmas över, att jag tycker om. Såväl musik som film:

Here goes nothing... Jag tycker fortfarande att George Michael är strålande i sina bästa stunder och kan verkligen störa mig på hur han förstört sin egen karriär med utstuderade skandaler, ständiga arresteringar och årslånga uppehåll. Jag köper att han knarkat och haft oskyddad sex i bögparker och gjort dumheter men musikkarriären behöver väl inte dö för det? Men George Michael har nästan lagt av, orkar inte göra musik, verkar inte bry sig och släpper nån singel här och där var femte år. Bara kastar bort sin talang på att inte utnyttja den gåva han har. Lisa Nilsson är lite en svensk motsvarighet. Mäktig röst men så otroligt sparsam med att ge ut ny musik. Och hon har inte ens knarkande eller sexskandaler att skylla på! Hade det inte varit för överdoseringen av autotune så hade George Michaels nya singel True faith varit super.

En annan favorit som verkligen passerat zenit vad gäller trend är Jamiroquai. Är det bara jag som fortfarande tycker att den mannen är helt genial? Tycker han är bättre nu i det tysta än han var då, när han var inne.

Jag tycker faktiskt att Jennifer Lopez är en bra skådis. Inget vidare som sångerska däremot. Jag gillar faktiskt också Annicka Lantz och jag tycker att hon är rolig. Fast så fort hon hamnar i tv i olika humor- och lekprogram och förväntas vara rolig, så spricker det. Jag gillar Alicia Keys och tycker att hennes multiinstrumentella talanger borde uppskattas mer än att bara vara en pop/RnB-sångerska i mängden. Jag hoppas fortfarande på att Edward Furlong ska vakna upp från sitt drogmissbruk och visa Hollywood vilken bra skådis han är.

Jag följer Project runway.

Nästa vecka är det så äntligen dags för finalen i det första svenska Mästerkock. För dem som följer det så är de allra flesta väldigt imponerade av 18-åriga Jenny och visst, hon är en stor talang. Problemet är att hon vet om det och förvandlat sitt stora självförtroende till en rätt osmaklig arrogans och oödmjukhet. Som att hon inte unnar någon annan medtävlare framgång - för hon är ju bäst. Tycker hon själv. Inte helt charmigt. Louise har varit min favorit ända sen starten.

Inga kommentarer: