onsdag 29 december 2010

Årets bästa filmer: plats 7 till 5

7. Himlen är oskyldigt blå. Årets bästa svenska. Stjärnskottet Bill Skarsgård rivstartar filmen i årets mest omtalade sexscen och sen tar Peter Dalle över i rollen som sympatisk skurk. Bra manus, bra skådisar och en medryckande handling som räcker hela vägen.

6. Crazy heart. Oscarsvinnaren Jeff Bridges i huvudrollen som den avdankade countrysångaren Bad Blake är så bra, så välförtjänt pristagare att ingen kan ifrågasätta priset som nåt slags plåster på såren för lång och trogen tjänst. Visserligen finns det en manlig skådis som gjort en bättre rollprestation i år, men jag antar att den filmen är för smal för den amerikanska publiken. Till och med en countryhatare som jag själv faller till föga för denna kvalitetsrulle.

5. 500 days of Summer. Älskar verkligen den här filmen. Årets charmigaste komedi som egentligen borde kommit högre upp på min lista men jag velar.. jag kanske bara tycker den är så bra för att Zooey Deschanel är så oemotståndligt söt. Genomsmart, snygg, rolig, tänkvärd, underbar.

Inga kommentarer: