måndag 6 juli 2009

Vänskap/bekantskap eller ingenting

Jag kanske är blödig men följande diskussion med en "fd" väninna gör mig förbryllad. För några år sen var vi rätt nära vänner och berättade allt för varann, jag skulle rent utav kalla L för min musa. Sen träffade man en partner och sen en annan och vänskapen blev.. kanske logiskt, inte lika regelbunden. Men vi har ändå haft kontakt och setts nån gång per år och uppdaterat vad som hänt sen sist. Nu kände jag att det var ett tag sen sist och skulle kontakta henne på Facebook - bara för att inse att hon tagit bort mig som vän. Nåväl, jag tar ändå kontakt med henne och välkomnar henne tillbaka. Jag har varit här hela tiden, svarar hon kort. Ok.. så hur är det med dig? Bra, svarar hon kort. Självklart undrar man ju, efter år av telefonsamtal som varat i timme efter timme, varför nån helt plötsligt bara bemödar sig med nåt så kort och koncist som ett "bra". Hon svarar då att hon anser inte att vi är så pass nära bekanta längre att hon vill lufta sitt privatliv för mig. Jag vet inte riktigt om "hur är det?" är en djupt integritetskränkande och ytterst privat fråga...? Är det jag som är fånig eller hon? Beter man sig så mot folk - även om det passerat en viss tid sen man sist hördes av? Allt eller inget!?

I övrigt är jag helt fast i nya skräckserien Harper's island, som tyvärr fått den idiotiska sändningstiden 23.40 på fyran. Scream möter Lost möter Tio små negerpojkar. Blodet flödar, folk dör som flugor och ibland lika grymt som i Saw men det finns en intrikat handling till på det. Ett nät av lögner, otrohet, svek, kärlek & hat och allt som gör en bra serie. Nu hoppas man mest på att Harper's island verkligen slutar efter 12 avsnitt och att man inte fortsätter med en säsong 2, för då går hela poängen fölorad.

Inga kommentarer: