söndag 5 juli 2009

Snålhet och komockor

Jag älskar att få fördomar bekräftade. Och jag erkänner att jag har massor av dem, mycket politiskt inkorrekta men politiskt korrekt dolda. Som italienare med diviga primadonna-manér, att alla polska män har rakade frisyrer och stora öron, att alla tyskar saknar humor och har porrmustascher, osv. Idag på Ecco i Sickla fick jag en ny bekräftelse. En judisk man tog med sin lilla mamma till butiken och kalkylerade länge och väl på om de skulle köpa henne de billigaste skorna som fanns i butiken. Det tog ju emot, alltså.. Väl i kassan, efter mycket dividerande och tusen frågor om kvalitet och betalning, så frågar han förstås kassörskan, när hon slår in priset "..and that's your final price?"

Hann med ett besök på Stockholms eget Söderköping... om liknelsen förstås..? Siggesta gård på Värmdö, som profilerat sig för att servera glass i kvantitet - i stora lass. Märkligt nog, väl där, så blev det varken en Pigans favorit, en Drängagott, inte ens en Komocka eller den majestätiska Storbondens lass för 180 kronor. Storbondens lass..? Jag får äckliga associationer.. I slutändan blev det bägare med tre simpla smaker. Vågade inte ens ta apelsin-morot-sorbéten. Väl värt ett besök för den höga mysighetsfaktorn men glassen var faktiskt bara sådär...

Inga kommentarer: