måndag 20 april 2009

Färjan

Ska villigt erkänna att jag först för några veckor insåg att uttrycket "inga konstigheter!" kommer från Färjan, eftersom jag ju aldrig hade sett det. På ett sätt är ju programidén intressant, med alla de fallgropar och downsides som finns i ämnet. Så nu har jag faktiskt bänkat mig idag för att se mitt första avsnitt av Färjan.. säsong 2.

Anade att det skulle bli jobbigt och.. det blev det.. Blir bara beklämd, bestört och grymt generad av att se vuxna människor, pensionärer som blir pruttfulla och dumma i huvudet. På ett sätt skulle jag jämföra Färjan med The Office. Om det finns en humor i Färjan så är den jämförbar med The office, eftersom underhållningen bygger just på våldsamt pinsamma situationer, så till den gräns att man vill gömma ansiktet i händerna, eller bara vända bort från allt. Skillnaden är att där The Office är roligt pinsam är Färjan bara tragiskt pinsam. Det är sorgligt. Hur spriten kan få människor att tappa respekten för sig själva och hur vi tycks låååångt ifrån att ha närmat oss den mer kontinentala avslappnade synen på alkohol. Som pensionärparet Sven-Bertil och Barbro som åkte på kryssning varannan vecka och hade som ritual att alltid köpa med sig 3 liter absolut - för att fylla på lagren, till nästa kryssning. De borde innebära, eftersom de framstod som fullblodsalkoholister, att de per person dricker ungefär 250 liter starksprit per år!?

Inga kommentarer: