fredag 29 augusti 2008

Hockeyn och Darfur

Jag gillar verkligen hockey. Nej, jag älskar hockey. Tycker samtidigt det är ett märkligt fenomen hur man med åldern allt oftare tycks få försvara den åsikten. Du som är så bildad.. hur kan du vara så fascinerad av ett gäng killar på en isplätt som med klubbor jagar en fånig bit hårdplast, bufflar runt lite och sen får jättemycket betalt för tramset? Jo, visst.. ur ett större universiellt perspektiv är det vuxna karlar som knappt gått ut gymnasiet, som leker en stund och belönas som om de vore VD:ar på storföretag. Barnen i Darfur svälter och pojkarna leker ishockey - och hävdar det dessutom som nåt viktigt. Jag köper helt de argumenten och inser också det absurda i lönesättningen men i slutändan har väl jag som konsument inte mycket att komma med. Går inte jag, av principiella skäl, så står det nån bakom mig som gärna sitter på min stol istället och det är inte jag som sko-, klädes- eller what ever-sponsor bokstavligen kastar pengar på sportstjärnorna för att de ska bära deras produkter. Nike skiter väl i om jag inte köper deras skor, när miljoner lättpåverkade kids gör det. Å andra sidan finner jag det lika provocerande att en sportstjärna, som att en webdesigner, fotomodell eller skådespelare ska tjäna 100 gånger mer än vad ex en sjuksköterska som räddar liv på SöS-akuten varje natt, gör. Men trots allt detta så älskar jag ishockey och har så gjort ända sen jag fick följa med min far till Scaniarinken för första gången, 5 år gammal. Jag älskar stämningen, pulsen, strukturen, finesserna och lirarna men det är också på den nivån jag vill hålla det. Jag skäms lika mycket varje gång reportrar envisas med att intervjua spelare och man bara hör orden komma ut och tänker "snälla, förstör inte illusionen - håll bara käften!". Hockeyspelare i allmänhet är korkade, enkelspåriga och obildade, att man förvånas över hur man kan vara så duktig på nåt relativt svårt men ändå vara så ointelligent i andra sammanhang. Jag brukar kalla dem savanter. Gör det du är bra på - resten är jag helt ointresserad av. Vi ses på sektion K, även i år.

Inga kommentarer: