onsdag 16 oktober 2013

Skämskudde: på

Turbulent tid just nu... Mycket är jobbigt just nu och det mesta så pass privat att jag inte kan prata om det här. Hm, så varför ens ha en blogg, då? Strul på alla plan: privat, på jobbet och i skolan. Till och med strul på kära C's jobb, vilket också påverkar. Och byggkaos till på det. Hela centrum, ute på gatan och inne i lägenhet. Överallt buller, borrande och damm. Fönsterbyten görs i hela huset och nu är det ju spännande och intrigskapande faktum att hantverkare varit inne i alla lägenheter runt omkring, utom just i lägenheten med den illaluktande grannen. Hen bor liksom "mitt i", så man har ju uppenbarligen hoppat över just dem och tagit alla före och efter. Varför? Vad är grejen? Vägrar de släppa in någon, eftersom de ruvar på en hemlighet, eller vill ingen komma in där pga stanken?

Demokrater och republikaner fortsätter att tjafsa med varann in i det sista, timmar innan  höjningen av skuldtaket måste vara åtgärdad. Trots att massor med statliga myndigheter fått stänga igen. Vad jag fortfarande inte fattar är att det här inte får några konsekvenser för politikerna som sitter där i kongress och senat. De som käbblat och gjort tusentals arbetslösa medan de själva INTE gjort sitt jobb. Varifrån får de sin lön? Dra in deras löner, förmåner och privata finansiärer - så blir det nog lite fart på sakerna. Det här liknar bara bortskämdhet utan dess like.

Kanske beror det bara på min osäkerhet... I helgen gjorde vi ett besök på Café Samt i Enköping och redan i dörren möts man av körsång och en liten men entusiastisk publik. Jag känner mig verkligen elitistisk och dömande men allt kändes som en scen ur nån sketch med Galenskaparna. Fyra, fem galet pretentiösa kulturtanter i medelåldern, i alternativa typiska färgglada kläder som sjunger hellre än bra - afrikanska sånger (de erkänner själva att de inte har en aning om vad orden betyder). Min skämskudde åkte i alla fall upp, när jag verkligen försökte hålla ryggen mot skönsången, för att inte brista ut i gapskratt. Det låter hemskt, gällt och falskt, eftersom ingen har någon skolad röst men de kompenserar allt med sin hurtiga entusiasm och glädje och vill engagera övriga kafégäster i sången (man sjunger ju ändå bara samma ord om och om igen). Nej, jag är för stel för det. Det här är inte mitt forum. Vi går ut på uteserveringen för att slippa höra och det dröjer inte länge förrän det kommer ut en karl, mäkta nöjd. "Vilken tur ni haft, som kom hit just idag!" Syftandes på att vi haft en otrolig tur som fått beskåda Enköpings finest i aktion.

Inga kommentarer: