måndag 21 oktober 2013

From Munkfors with love

Jag tror banne mig att hantverkarna är klara i lägenheten. Att de stövlat in med skorna över mattorna för sista gången, för den här gången. Nya fönster, ny plåt runt om, ingen asbest! Det har till och med inneburit förbättrade grannrelationer till grannen vars vägg vi råkade spräcka när vi borrade upp bokhyllorna. Vi kan åtminstone himla med ögonen ihop åt  hantverkarna och hur mycket de dammar. Vad gäller den illaluktande grannen så har fortfarande ingen renovering satt igång - det är som att man bara glömt dem. Paranoid som jag är så gör jag en ny (och större) tolkning. Jag tror någon har dött i lägenheten. Det skulle förklara den här doften av gamla räkskal som låg som en Lützendimma i hela trappuppgången förra veckan.

En bekant berättade en kul historia för ett tag sen. Jag ska inte outa stället, eftersom jag inte är helt säker på vilket det var men hen berättar i alla fall om en vägkrog utanför Munkfors i Värmland, vars gästbok är en sanslöst rolig läsning av hat. Roligt är väl också att de som driver restaurangen fortfarande inte läst igenom vad som faktiskt står i boken. De flesta kommentarer är av sorten "vad du än gör - ät inte här!!!", "maten smakar skit" och "personalen är kompletta idioter". Stämmer verkligen det här? Får åtminstone mig att tänka på det ökända hotellet i Rom, dit folk bara åker för att bli förolämpade, få dålig service och käfta med den oerhört osympatiska (och ofta berusade) ägaren.

På lördag blir det parmiddag och jag inser att jag passar in på ett roligt citat: man inser att man börjar bli gammal när man städar mer innan festen, än efter. 

På TV-fronten ser vi Allt för Sverige, tredje säsongen och amerikanerna i år är nästan skrattretande naiva och världsfrånvända. Som kvinnan som skulle bli mycket besviken om inte hennes släktforskning visade på att hon hade kunglig börd. Jo, för det var ju så ofta kungligheter som emigrerade till USA i slutet av 1800-talet... Nypremiären av Solsidan verkade lovande och idag missar vi förstås inte Dessertmästarna. Nischat och nördigt så det räcker och kul med gruppdynamiken, allt mellan kaxiga Per (som tar all plats med sin kroppshydda och munläder) till sockersöta men alldeles för blyga Lina, till seriens egen Darth Wader: Philip - som tycks använda sin kompetens för att göra onda saker (enligt juryn). Sen kan man absolut har invändningar mot varför det ska vara fyra män i juryn och inte en enda kvinna. Mia Öhrn hade väl varit utmärkt (hon var påtänkt som jurymedlem med sorterades ut) eller varför inte Christina Gyllner (vinnaren av Hela Sverige bakar)? Svenska konditorlandslaget har i alla fall två kvinnor med och kvinnor kom tvåa och trea i årets konditor-SM, så nog hade det funnits kandidater om man verkligen velat hitta någon?

Inga kommentarer: