tisdag 20 augusti 2013

Klezmer-tisdag

Bio med M på söndagen, Kick-ass 2. Hit-girl är tillbaka - lika våldsam som i ettan! Fikan innan bion bjöd på hisnande uppdateringar på vad som hänt sen sist. Det mesta är det förstås sekretess på. Lustigt är dock att M frågar om känner någon som skulle vilja dejta en fantastiskt trevlig och kul kollega hon har, en 27 år gammal poptjej. Det är som om hon inte kände mig längre? Jag är 40. Mina vänner är i ungefär samma ålder och tro mig, de som är singlar vid det här laget, är förmodligen det av en anledning. Det är inte de bästa och mest fogliga exemplaren kvar, så att säga. Självklart finns det förstås också folk som gör slut med varandra i den här åldern men de är lite som de bästa prylarna på loppisbordet - de går åt innan ens loppisen börjat. 

Idol är tillbaka med det roliga första stadiet, när man får se alla knäppgökar utan självinsikt göra bort sig. Annars kröns måndagskvällarna åt Million dollar listing New York och nya hypade Top of the lake, i regi av Jane Campion. Jag vet inte.. första avsnittet kändes väldigt kärvt och inte direkt inbjudande. Man känner mest hopplöshet över bristen på samtal, känslor och den rådande machokulturen. Att män så okritiskt beter sig så illa gentemot kvinnor och att det är helt vedertaget. Har Campion velat skapa missmod och en otrygg känsla, så har hon definitivt lyckats.

Är jag den enda som tycker att Gry, Anders & co's reklam för Mix Megapol är en kulturreferens som kommer en 15 år försent? Vi gör om vinjetten till Vänner - woohooo! Wow, vilket stagnerat statement. Men det kanske finns nån tanke med det, eftersom Gry Forsell och mediahoran Henrik Johnsson också var som hetast kring -97 och kanske försöker de hitta tillbaka till sin målgrupp. Nu väntar jag bara på att The Voice slår till med en reklamfilm som gör en parafras på Tre kronor. Reine och Mimmi känns lite hett 2013.

Läste något om att politikerna vill göra Fridhemsplan till en mysigare plats. Jag hoppas för guds skull att det inte innebär att man återigen vräker en massa unika småbutiker och återigen bygger en jävla likriktad galleria. Och de boende på Kungsholmen önskar sig ett mysigt torg och en biograf. Då var det ju jävligt trist att man bara sålde ut biografen Draken på Drottningsholmsvägen och lät det bli ett förvaringslager för Selstor. Kulturen gråter fortfarande över den skymfen! Å andra sidan, om man nu inte går på bio, eller bitchar över priserna, så kan man ju heller inte klaga över att bion lägger ner verksamheten. Ingen verksamhet existerar bara för att se mysigt ut i stadsrummet.

3 kommentarer:

antonia sa...

Det inlägget tog så jag teg, så singel som jag är. :(
Men antar att det är sant bara man slipper se sanningen i vitögat.
Svårt att lista ut varför saker som är. Är man singel för att man vill vara det eller för att ingen ser nåt lockande hos en.

Jag bävar redan inför planerna för Fridhemsplan. Jag tror inte att landskapsarkitekter och andra typer av arkitekter vet här i Sverige hur ett inbjudande torg kan se ut.

Mr Oakbitch sa...

Det var inte menat så... jag syftade nog mer på män som är singlar :) Kvinnliga singlar i Sthlm är en helt annan sak. Vill minnas att det finns ett överskott på välutbildade singelkvinnor i Sthlm och dessa är inte alltid villiga att dejta vem som helst, bara för att. Enligt kaka söker maka-principen :) Du har motsatt problem i avfolkningsbygder i Norrland och liknande - överskott av män, med låg eller ingen utbildning.

antonia sa...

Hahaha...du är skön. :)