torsdag 23 maj 2013

Nån borde måla om giraffen...

Drömde inatt att jag hittade 5500 spänn ute i naturen - i en sån här grillpåse, med två grillade kycklingar i. Min enda tanke var att nu hade jag både fickpengar till New York plus middagen fixad för ikväll. Gott!

Ja jävlar i mig vad skönt. Uppsatsen är nu färdigskriven och inlämnad. Nu ska man bara bespetsa sig på ett opponentmöte, sen är terminen slut. Kors i taket, både uppsats och novell till tävling blev färdigskrivna och inskickade i tid. Däremot var kanske C lite väl ärlig i sin kritik efter att ha läst min novell. Man vill ju veta vad folk tycker. Den var jättevackert skriven, säger hon - men jag fattar absolut ingenting! Hm. Husby är väl det enda folk pratar om på sistone och tack och lov hör man väldigt lite snusförnuftiga åsikter om orsak och konsekvenser från ett annat segregerat område, media-Södermalm, som gärna gillar att skriva resten av befolkningen på näsan om hur saker och ting är. Man inser ju att en rakt igenom hjärtlös marknadsekonomi inte fungerar - man kan inte bara överge ett samhälle - det är inte den svenska modellen fungerar. Bomma igen post, bank, affärer och samhällsfunktioner, för att det inte är lönsamt. Där måste man se till, på politisk nivå att så inte sker - för priset för en nedläggning kan bli så mycket högre och det är politikernas förbannade plikt att se till att samhällsfunktioner upprätthålls och inte kollapsar. Att sen 12-13-åringar ihop med kriminella springer runt och leker Bagdad är lika illa det. Då kanske det ändå är dags att flytta hem, om man nu vantrivs så? Trots allt kan ingen än du själv klara skolan och få ett jobb - om inte du gör det så är inte det "samhällets" fel. Det är ditt liv, ditt ansvar. I slutändan kommer det här bara leda till att SD's järnrörsskandaler och taskiga kvinnosyn snabbt glöms bort och att fler kommer att rösta på dem, som en protest mot en kollapsad invandringspolitik. Men vad vet jag? Ser inte riktigt kopplingen till att 12-åringars stenkastande har med regeringens utförsäkringspolitik att göra - det känns som att lägga en alldeles för intellektuell tolkning i munnen på snorungar. Lika lite hur protesten mot neddragningar och dåliga resurser blir bättre av att bränna ner de befintliga skolor som finns. Så hur man än gör har man ändan bak, typ.

Apropå uppsatsen så hittade jag en så lustig uppgift att jag bara var tvungen att ta med den. Just det här med att myndigheter under kommunismen gärna ville knyta till sig grupper som kunde vara potentiellt farliga och revolutionära, som ett sätt att skaffa sig kontroll. Därför startade man då bland annat i DDR en byrå för rock n' roll. Wow, det låter sexigt... Gabardinbrunt myndighetsutövande medelst sexiga höftrörelser och halvlångt hår. Jag får bara bilder av Roy Andersson-filmer i huvudet när jag försöker se det framför mig.

Inga kommentarer: