tisdag 9 oktober 2012

Soffpotatis

Märkligt nog har ingen av ens homo- och bisexuella vänner sagt ett ord om Jonas Gardells nya serie som startade på SVT igår: Torka aldrig tårar utan handskar, så då får väl skriva av mig några funderingar istället. Jag tyckte att den var bra - det som imponerade mest var scenografin. Det glädjer mig att svenska scenografer börjar bli allt bättre och tonsäkra. Redan med tv-serien Upp till kamp och Himlen är oskyldigt blå såg man ett helt nytt språk, ett Sverige man blev sentimental av och nyfiken på. Dialogen är väl kanske det man hade kunnat fila lite på men skådisarna är bra. Simon J Berger som fjollige Paul är strålande. Tycker även Stefan Sauk är riktigt bra i sin roll som insutten och passivt aggressiv farsa i Koppom. Regissören Simon Kaijser tycks också besitta en bra dramaturgisk ådra med flera riktigt bra och emotionella scener - som åtminstone får mig att tänka på serien som en svensk motsvarighet till Roger Spottiswoodes And the band played on. För övrigt den enda film jag fällt tårar till, på bio. Fast å andra sidan, det gjorde 95% av den fullsatta salongen också, den gången hösten -94. Första avsnittet lovar gott.

Sen är ju också Project runway Sverige igång och jag vet inte vad det är som fattas? Det är någonting som bara inte funkar, som haltar som en trebent häst. Om det är stela Sofi Fahrman, konstige Rohdi Heinz (så tacksam för Partaj att parodiera framöver) eller lågbudgetkänslan vet jag inte. Kanske är det deltagarna och den låga nivån som stör. På nåt känns det häftigt när väldigt starka och excentriska amerikanska designer deltar i originalprogrammet men här känns det bara som att man kastat in ett gäng utstuderade posörer och ufon:n, som egentligen inte är så intresserade av att designa och sy - utan mest vill synas. Skulle påstå att 75% av deltagarna i den här ungdomsgården är totalt talanglösa och borde inte vara där. Är inte helt säker på att Sverige är stort nog för att ha ett sånt här program, om det är seriösa talanger man är ute efter - eller handlar det bara om att visa upp freaks och fjollor?

Hemtentan inlämnad och nu är det inte mitt problem längre. Om två veckor ska dock nästa tenta vara inne, så därför var det bara att direkt kasta sig över nästa kursbok.  F**!?#*N#!@&! Det är precis samma jävla engelska tunggrodda vetenskapliga snömos igen! Och så undrar folk varför man inte gillar att läsa böcker...

Inga kommentarer: