torsdag 18 oktober 2012

Hemliga brev och nötter

Det var tänkt att jag skulle luncha på indiska Guru idag men restaurangen var stängd pga. benbrott. Annars så har jag bokat balettbiljetter till mina föräldrar. Insåg till min stora förlägenhet att det inte fanns något föreställning som heter Nötflöjten. Däremot både Trollflöjten och Nötknäpparen. Annars är allt som vanligt hemma hos Oakbitch. För några dagar sen fick kära C ett anonymt brev i brevlådan. Handskrivet. Det enda som stod på det var hennes (finska) efternamn - inget mer. Ingen avsändare, inget frimärke, ingenting. Var så nyfiken att jag ville ånga upp brevet bara för att se om det var ett kärleksbrev eller inte. När väl C kom hem fick hon öppna det så fort hon kom hem, knappt inkommen genom dörren. Öppna det, öppna! Snacka om antiklimax när det visar sig att brevet kom från finska Jehovas vittnen. De har alltså bara gått runt i området och släppt ner brev i brevlådor med finsk-klingande efternamn. Förtäckta som privata meddelanden. Så var det med den spänningen...

Mellanstadieredovisningarna igår gick bra och var intressanta. Speciellt Louise Borgeois bakgrund och barndom, där hon (och hennes mamma och syskon) levde i ett terrorvälde - under en despotisk pappa som psykiskt och fysiskt misshandlade dem genom hela uppväxten. När hon blev äldre hade hon en ständigt återkommande dröm och önskan och det var att äta upp sin egen pappa, för att bli av med honom. Känns som att det måste finnas enklare sätt...?

Musikaliskt är jag dränerad på det nya och fräscha just nu. Min stereo är trasig, efter nästan 20 års trogen tjänst. Lyssnar mest på gamla Megadeth och så en del på Muse nya platta "The 2nd law" men den är verkligen inte bra. Helt plötsligt tycker jag också (som många andra) att Matt Bellamy gått till fruktansvärd överdrift med sin symfoniska rock. Ibland kan det faktiskt vara bra med lite redigering, lite kill your darlings - man behöver inte behålla varenda impulsidé man kommer på. Höstens hopp står nu till Soundgardens nya platta "King animal" som släpps den 12:e november. Första skivan på 16 (!!!!!?) år. Man borde kanske inte ha så stora förhoppningar men det har man. Första smakprovet Been away too long är ok men det låter inte så mycket Soundgarden. Den 12:e november får vi se om magin finns kvar eller om de blivit ett band i mängden.

Inga kommentarer: