tisdag 3 april 2012

Teskedsgumman och arméhatten

Jag är förolämpad. Parkeringshuset i Täby (där jag bor) är ett av de få parkeringshus som satsat på en ny form av riktad reklam. Förstår inte riktigt hur det går till och hur man hinner med - men när man åker in i parkeringshuset så registrerar en kamera vid infarten vad man har för bil och årsmodell och utifrån det får man längre fram inne i parkeringshuset reklam digitalt anpassat efter de premisserna. Dvs hur fin bil man har. Min bil avgör hur tjock min plånbok är och därmed vilka affärer jag har råd att gå i. Nog för att vår bil har några år på nacken nu (och kanske skulle behöva en tvätt) men blir rätt stött när jag gång på annan åkt in i parkeringshuset och den enda reklam som möter mig är från Apoteket. Den där reklamskylten blinkar ut sitt förakt mot mig - gå till apoteket med dig, din fattiga jävel.

Nytt moment på kursen och jag svär, våran nya föreläsare ser EXAKT ut som Teskedsgumman. Hon är Birgitta Anderssons tvillingsyster från 1982. Hon är ungefär lika osäker också, som Andersson i Från A till Ö - vilket gjort att det finns en äldre skitgubbe i klassen som verkligen försöker köra med henne och sätta henne på plats. För han vet ju så mycket bättre, egentligen, och har nåt slags nedlåtande attityd att ta hennes fakta med en nypa hånfullt salt. Jag bara väntar på att det ska komma en kommentar i stil med "men lilla vän, är du helt säker på det där?"

Kom att tänka på en annan sak, angående skitgubben. Det är inte bara skitgubbarna som klamrar sig fast vid sina sexistiska ramar. Det kommer nya generationer underifrån hela tiden, Är det nåt jag är grymt trött på så är det hippa fotosajter och små mediaföretag, modeuppslag och reklam som alla prånglar ut samma sorts bilder. Lite retro, lite blekt polaroid, partybilder, dekadens - det är alltid nån lättklädd brud i bara trosor, i arméhatt och utsmetat läppstift, med knullrufs i håret och attityd i blick. Party hela natten, droger och färgglada drinkar, sexuellt utmanande - men ändå helt och hållet en bild formad utifrån män. Och till slut känner man att det här är ju exakt samma skit som redan Rafael, Cabanel, Boucher, Zorn eller nån annan av de stora mästarna sysslade med. Paketerar man det bara lite snyggt och coolt, så blir sexismen ok. Utsmetade knullrufsbilder på lättklädda tjejer i nån slags sunkig motell-bakgrund, eller Parisisk klubbmiljö är precis samma sak, det är bara paketerat efter vad som är trendigt idag och då tänker man mer på estetiken och bildspråket, istället för gamla uttjatade ämnet. Kvinnan är fortfarande bara objektet, om än i lack, läder och den där förbannade jävla arméhatten.

1 kommentar:

antonia sa...

hahaha... men antagligen går de efter din registreringsskylt på din bil. och att det är just Apoteket som visar reklam hänger nog ihop med att du jobbar där du jobbar.

Men det är för jävligt, för helt klart är integritetskränkande. Vi är för övervakade numera i allt, och blir klassade på uträknade normer, sen om det stämmer till 100 % skiter de i fullständigt.
Blir ytterligare en klassamhälle i klassamhället.