söndag 29 april 2012

Konstantinopel och tricks för ett diskret sovande

Har egentligen massor med saker att skriva men jag får inte riktigt ihop att skriva om både Istanbul-vistelsen och den fantastiskt underhållande föreläsning vi hade i måndags, signerat "Gaisaren" kring den nonfigurativa mellankrigstiden, kryddat med dråpliga historier om dåtidens futurister, surrealister och dadaister.

Istanbul var i alla fall en mycket trevlig överraskning, med sin mäktiga historia och arkitektur. Det kändes nästan orättvist mot staden att bara vara där i fyra dagar - eftersom man på den tiden bara hann med allt det man "måste" se som turist. Jag fick samma känsla av Istanbul som jag fick av Moskva... att stan är mäktig. Den är så galet stor, så att hela Sveriges och Norges befolkning ryms i den. Kulturen, affärerna, maten, dofterna, allt är spännande, bubblande och annorlunda.

Ingenting händer på jobbet just nu. Roligast är att avslöja personal som råkat somna. Det är en klassiker med folk som försöker sova lite diskret sittandes i en fåtölj men som obönhörligt avslöjas av att de drar in en rejäl snarkning eller pratar i sömnen. Och det slår aldrig fel att personen ifråga alltid försöker släta över det hela, som om det inte hänt, med nån slags överkompenserad vakenhet och aktivitet. Själv har jag en oroande tendens att alltid få ett abrupt ryck i kroppen precis när jag somnat - vilket kan skrämma både mig själv och omgivningen. En annan klassiker är en personal som på nåt sätt försöker låsa armarna genom att hålla upp en tidning framför ansiktet (och låtsas läsa väldigt närsynt) - men i själva verket försöker sova och använder tidningen som insynsskydd.

Sen har det väl inte undgått nån att svensk media gör allt för att hajpa Alina Devercerskis Flytta på dig till att bli årets svenska sommarhit. Blir oerhört konfunderad av det där, eftersom det känns som att media på en given signal alla bestämmer sig för att såhär ska det bli - vi ska med vårt tjat se till att vår profetia kommer att slå in. Låten i sig är väl ok, den är åtminstone inte ett lika hjärndött bottennapp som Hej hej Monika, Boten Anna och Vill du ligga med mig då. En stark utmanare sommaren 2012 är Panetoz Dansa pausa. Givetvis håller jag fast vid att Lalehs Vårens första dag blir en stor sommarhit.

Inga kommentarer: