tisdag 10 april 2012

Endast hästarna


Jag har faktiskt inte vågat titta på nya Zoey Deschanel-serien New girl, kanske för att jag är rädd för att återigen falla ner i grop av besvikelse. Lillasyster Deschanel har alltid varit en favorit och en grav soft spot men jag börjar bara tänka på en klockren recension jag läste av Jean Pierre Jeunets Micmacs. Om man läst den här bloggen genom åren (eller har varit hemma hos mig) så vet man att Jeunet är en av mina stora idoler, så de förväntningar jag byggde upp inför premiären av Micmacs blev så monstruösa och helt omöjliga att infria. Ungefär lika monstruösa var mina förhoppningar på nya skivor av Sleeping at last och Miike Snow, eller vad Todd Solondz skulle göra för film efter Happiness. Eller Sylvain Chomets Illusionisten. Det blir bara platt fall. Godkänt, en trea i betyg = enorm besvikelse. Hur som helst.. Jag har bara tittat genom fingrarna på trailern till Zoey Deschanels New girl och allt jag tänker på är recensionen av Micmacs - och varför Micmacs blev som en stor Hindenburg för mig. Det är en sak att vara charmig - men en film får aldrig bli för medveten om den där charmen - och utstuderat utnyttja det till max. Klipp ur New girl-trailer tycks bara spela på en Deschanel som ska framstå som charmig. Forcerad charm! Man ska inte spela charmig, det ska bara komma till en, med lätthet och naturligt, som något slumpartat. Det är som med Christina Hendricks - hon är perfekt och som sexigast i Mad men - påklädd, förförisk och sensuell. Man vill inte se henne i en massa moderna actionfilmer där hon visar tuttarna - för då går hela poängen förlorad.

Med det sagt... så har jag återigen satt upp monstruösa förhoppningar på Noah Baumbachs While we're young eller på varje ny Mötley crue-platta (trots att de inte gjort nåt bra sen -85), SSK inför nästa säsong och Saturnus-gängets nya restaurang/fik inne på Mood. Oskar Linnros andra platta kommer inte heller undan favorittrycket, när den nu kommer. 

Just det, apropå titeln här uppe: "endast hästarna". Efter några mörka år och tråkiga Night work så verkar kanske Scissor sisters äntligen vara på väg tillbaka igen. Only the horses luktar sommarhit lång väg. Kom ihåg var ni läste det först!

Inga kommentarer: