fredag 2 mars 2012

Torsdag


Jag tycker fortfarande inte att Kontoret är så katastrofalt dåligt men jag kan heller inte riktigt sätta fingret på vad som glappar mellan den svenska versionen och den engelska. Pinsamhetsfaktorn finns ju där i båda. Kanske är det bara gränsen mellan det engelskt pinsamt roliga och det svenska pinsamt överdrivna. Att Henrik Dorsin blir lite för mycket, kanske att Björn Gustavsson inte funkar som tönt. Jag vet inte. Annars går kampen vidare både i Mästerkock och Project runway. Min tippade favorit i Mästerkock åkte ut senast, så nu har jag ingen aning om vem som vinner. Hon den blonda från Kungsängen, kanske? Min favorit i Project runway, knasige Mondo, är kvar. Han känns verkligen som ett UFO, ett missförstått och halvsympatiskt sådant.

Och nu vankas det final i Melodifestivalen också... Det känns verkligen som att vill vi skicka nåt modernt och med stor hitpotential så är Loreen det enda rätta att skicka. Eller David Lindgren. Danny kanske kan funka också men det känns mer som en spektakulär ljusshow än en bra låt. Tycker fortfarande att det är en skandal att hela tävlingens kanske bästa låt (efter Loreen och Lindgren) inte ens gick till Andra chansen. Hanna Lindblads Goosebumps. Hon hade ju allt.. utan kanske nån stark röst. Gillar man inte "mello" så ser våren intressant ut ändå. Amanda Mair har precis släppt sin debutplatta, snart kommer Regina Spektor med ny "What we saw from the cheap seats" och 28:e kommer släpper Marcus Krunegård "Mänsklig värme". Har höga förhoppningar efter fantastiska Everybody hurts-singeln. Mars månads största släpp är väl annars Miike Snows andra svåra "Happy to you". Nya svenska pop-hoppet Yast sägs också vara på g med debutskiva inom kort. Innan dess får man nöja sig med att njuta av hypnotiska singeln Believes. Ett band med en skiva som visserligen släpptes förra året men som är värd mer uppmärksamhet är också Tokyo police club.
  
Foto-yatzy 2012 fortsätter och vill någon vara med går det fortfarande alldeles utmärkt att hänga på. Det finns ett koppel deltagare som fortfarande velar och vill vara med, men inte riktigt orkar ta tag i det. Häng på, alla är välkomna och det är inte bara en kompisgrupp, där alla känner alla, som gör det här. Så det finns ingen anledning att känna sig utanför.

2 kommentarer:

antonia sa...

Jag har aldrig sett Office så jag kan egentligen inte uttala mig om det. Men jag tror att när originalet kom så var det något nytt och annorlunda. Och allt annat blir det bara en efterapning av originalet.
Man har lättare att distansera.
Det är bättre att vara först ut en sist ut.

Jag är besviken på att det är så många som sjunger falskt. Ett tag trodde jag att det var bara jag som hörde det och att det var fel på min superhörsel, men till slut blev det bekräftat i pressen också.

Dagens artister kan inte sjunga. De show-ar men sjunga kan de int.
Sen undrar jag också all röstning som startar redan i förväg utan att man har hört låten.
Är det låten som tävlar eller är det artisten? Har låten överhuvudtaget nåt berättigande i det sammanhanget eller bäst show vinner?

Mr Oakbitch sa...

Det är ju absolut ett problem.. att det blir artisten som tävlar och inte låten. Å andra sidan, vem hade trott att helt okände David Lindgren skulle slå ut välkände Dileva - om kändisskap är det enda som spelar roll? Men visst är det väl så att röstande småtjejer har alldeles för stor makt att bestämma vem som vinner.

Låtarna har väl spelats som smakprov på radio, samma vecka som de deltar.