onsdag 21 mars 2012

Ålhjärta och fine dining


Föräldrarna är bortresta, så under fyra dagar bor vi i deras hus. En gammal stenvilla från 1910, som åtminstone C är helt övertygad om att det är nån mer än vi som bor där. Saker trillar ner från väggarna, saker som flyttat på sig till oförklarliga ställen under natten. Det måste ju vara spöken? Själv sov jag alldeles utmärkt, även om jag vaknade förbannad över att min morfar av nån anledning ville att jag skulle byta efternamn till Ålhjärta och när vi grälat om det och jag gick därifrån höll jag på att bli överkörd av skådespelerskan Maria Lundkvist på ett övergångsställe. Hon hade dessutom fräckheten att peka finger åt mig – som om det vore mitt fel att jag gick där på övergångsstället.

Tänkte på en sak igår när jag klev in på Sturehovs lilla kafé/restaurang och rummet luktade precis såsom det brukade göra hemma hos farmor och farfar på den tiden de levde. Och genast mjuknar man och blir mer positivt inställd. Och det får en att tänka på det här med matrecenserande.. är inte det bara fånigt och subjektivt larv? I slutändan bygger ju alla dessa smakexperters och gourmanders förfinade gommar och preferenser inte speciellt mycket akademiskt matlagande via de fina skolorna och restaurangerna – utan alla tycks ju helst av allt bara vilja bli svepta tillbaka till sin barndom, för att återuppleva mat som deras mödrar, mor- och farmödrar lagade, när de var små. Och de här kvinnorna var ju inga skolade restaurangkockar? Fråga vilken mästerkock som helst om deras bästa matminne så är det inte på nån flashig krog i Hong kong, New York eller Paris den maten lagades, utan hemma i mormor/farmors puttrande kök. Enkelt och genuint. Och just därför, med tanke på att det är tjocka italienska matronor, med skitiga förkläden, någonstans ute på landet som lagar den bästa pastan (med enkla medel) – är det inte bara ett jävla larv att försöka göra italiensk mat till nåt slags fine dining på vita dukar och ta 250 spänn för en penne all ’arrabiata? Bara för att nån yngling med stort rockstjärne-ego kokat ihop det i ett luxuöst kök?

Inga kommentarer: