söndag 2 oktober 2011

Tats

Få se nu.. Jag funderar verkligen på en sak men egentligen vill jag inte outa den här bekanta personen. Vi kallar honom helt enkelt X. Hur som.. jag läste någonstans att svenskarna numer är världens mest tatuerade folk. Har egentligen ingen åsikt om det, var och en får göra vad man vill med sin kropp så länge det inte skadar nån annan. Vad jag däremot funderat över med viss bekymran är att folk lägger ner energi på att gnälla elitist-kontaktförmedlingar som E-darling (där man värdesätter utbildning, stil och ekonomi) och att det återigen föds en slags inställning att det skulle vara "bättre" att via kontaktannons bara söka nån som är snygg, eller har schyssta tatueringar. Är det giltiga kriterier som säger det nåt om ens personlighet - om man är tatuerad eller inte? Brukar för det höga nöjet skull surfa runt och se vad folk skriver på olika kontaktsajter och det är förbluffande ofta som man bara skriver att man gillar party och tatueringar och söker nån som också gör detsamma. Jag tycker inte att "tatueringar och piercings" är ett personlighetsdrag, bara ett yttre attribut. Hatar verkligen den där inskränkta inställningen - det är ungefär samma personer som ser ner på alla som arbetar ihop sin förmögenhet och men tycker att det är helt ok att vinna samma summa på lotto. Bankdirektörer är dumma och giriga men fotbollsspelare utan gymnasiekompetens som tjänar sju-åttasiffriga belopp för att sparka boll (och dessutom kan ha mage att lönestrejka) är värda varenda öre.



Just det.. nu kom jag lite ifrån ämnet. Men det är på nåt sätt bekymrande kring denne X. Han ser bra ut, tränar, har piercings i bröstvårtorna och har inga problem med tjejer. Samtidigt är han nästan stolt över att han under sitt vuxna liv inte läst eller ägt en enda bok. Därför behöver han heller inte köpa sig nån bokhylla, what's the point liksom? Han är förmodligen en sån, som om han satte in en kontaktannons skulle söka nån som är skitsnygg, gillar party, tatueringar och piercings och skulle få massor av svar. Jag vill klargöra att jag inte likställer tatueringar med antiintellektualism men varifrån kommer denna besatthet? Sen när blev yttre attribut som tatueringar så viktiga för personligheten? Och varför är det attraktivt att kokettera med hur ickebeläst man är?

1 kommentar:

hanni P sa...

Anledningen till att det vimlar av annonser där folk vill festa och har tatueringar är kanske att de blir kvar på nätet medan de som har läst en bok eller två hittar någon och raderar sina annonser och går vidare?