söndag 29 augusti 2010

Auteurer 3

Många har försökt, vissa med gott resultat, de flesta inte. Angelina Jolie tycka vara den senaste skådisen som vill regissera sina egna filmer. Det finns goda exempel, som Clint Eastwood, Mel Gibson, Sean Penn, Vincent Gallo, Robert Redford och Ben Affleck har alla gjort bra habila filmer. Men några minnesvärda auterer är de kanske inte.

Mitt tredje namn och den enligt mig i särklass bästa kvinnliga auteuren är perfektionisten Agnes Jaoui. Skådis, producent, manusförfattare och regissör i ett. Likt Colin Nutley föredrar hon att ha sin partner (Jean-Pierre Bacri) allt som oftast i huvudrollen men det gör verkligen ingenting, för Bacri är en fantastisk skådis, dessutom alltid begåvad med Jaouis genomarbetade strålande manus. Det går liksom inte att misslyckas. Jag skulle rent utav säga att i nuläget, så finns det ingen som skriver bättre manliga porträtt än Jaoui. Jag skulle vilja säga Diablo Cody men Juno var kanske en engångsföreteelse, en lyckostöt? Det finns en auteur till som är Jaouis hårdaste konkurrent men mer om denne framöver. Jaouis filmer är inga explosioner i häftiga scener, vräkiga bildrutor, action och knasiga punchlines men det är alltid 100% genuint, genomarbetat och fyllt av kött, blod och äkta känslor. Ibland brukar man säga att dumhet förfular även den största av skönheter men jag vill vända på det. Den alldagliga Agnes Jaoui är så smart så hon blir vacker bara därför.

Inga kommentarer: