måndag 8 april 2013

Atlasmoln och dykedudes

Fika och bio igår med lesbianerna. Börjar nästan undra lite, finns det ett motsvarande ord för faghag? I så fall är jag en sån. Hur som, så blev det film efter fikat. Syskonen Wachowski (tidigare var de bröder, nu efter ett könsbyte är de bror och syster) slår sig ihop med Tom Tykwer och skapar ett helt eget epos, en ny värld i Cloud atlas. Den dyraste independentfilm som gjorts med en budget på 100 miljoner dollar. Är man verkligen oberoende då? Jag gillade filmen, även om jag inte förstod allt. Sällan har väl TRE timmar gått så fort. Jag är nästan beredd att säga att det här är en kultfilm, en blivande klassiker. Väldigt plottrig i början och väldigt många parallellhistorier - i många olika tidsepoker. Men hav förtröstan, det finns ett mönster i allt och det som gör filmen så unik och så häftig är att ett koppel stora skådisar (Tom Hanks, Hugh Grant, Jim Broadbent, Ben Winshaw, Halle Berry, Hugo Weaving och några till) samtliga gör kring 5-6 olika karaktärer i filmen. Förbluffande roligt med alla masker, karaktärsbyten och hopflätade historier. Man väjer inte för någonting. Män spelar kvinnor, svarta kan bli vita, goda i en parallell film kan vara ärkesvin i en annan, stiliga kan bli groteskt fula. Genialt!

Kändes som att halva stan var på tå igår, inför AIK's premiär på Friends arena. Matchen var skittråkig, slutade 0:0 och 43 000 personer sägs ha låtit som 13 000 - i bästa fall. Det känns verkligen som humor när man redan nu börjar diskutera att arenan skulle kunna vara felbyggd. Den lämpar sig för musik men vid sportevenemang blir akustiken fel och trots mycket folk så blir det väldigt tyst i arenan. Nu diskuterar man åtgärder, såsom att montera ljudspeglar (vilket väl kan vara ok) men att man samtidigt resonerar kring att hänga upp små diskreta högtalare...? Är det ett försenat aprilskämt? Klacken måste ha högtalare för att kunna nå ut med sina hejaramsor!

Vill bara berätta att jag klippt mig idag också. Nu ser jag inte ut som en gammal vattenkammad raggare längre. Nu är det mer som vanligt, som Povel Ramel. Snacka om att DEN referensen inte funkade inne på frisörsalongen. Påve who?

Inga kommentarer: