onsdag 27 mars 2013

Novell, uppsats och allt det andra

Ny vecka... Helgen var bra. Restaurangbesök i lördags då vi besökte Tradition. Något så ovanligt som en svensk restaurang, som bara serverar klassisk husmanskost och inget annat. På något sätt kändes det som att man hittat sin nisch där och att kundkretsen var... hm, många äldre och pensionärer. Peppad av DN's hyllning för några veckor sen kände jag mig modig och beställde in blodpudding till varmrätt. Jag vet inte varför. Jag gillar ju inte ens blodpudding. Lyxig 150-spännvariant eller den för sju spänn - det är inte gott ändå. På söndagen blev det så lite populärkultur med Rain man på Rival. Man inser att man är lite skadad av seriös(are) teater när man stör sig på det farsartade och på att folk applåderar efter varje scen. Det är lika stort ofog som de här jävlarna som applåderar flygplanslandningar. Robert Gustavsson funkar väl helt ok som den autistiske Raymond men det är Jonas Karlsson som äger föreställningen. Han är, tveklöst, Sveriges bästa skådis.

Annars är det mycket skrivande nu. Det här är typ det enda moment på hela läsåret som jag sett fram emot: b-uppsatsen. Helt plötsligt mitt i det arbetet drabbas jag också att kreativt flöde inför en novelltävling som Pixie och jag bestämt oss för att delta i. Inlämning sista april. Kämpar nu för att hinna klart och skicka in i tid. 

Och så lite musik. Håkan Hellströms nya singel är bra, medryckande men det vet ju alla vid det här laget. John Grants nya platta "Pale green ghosts" får man inte missa och låt er inte bli avskräckta av att han samarbetar med Sinead O'Connor. Glaciers är en av årets bästa låtar. Mycket bra musik är på gång. 29:e maj släpps Oskar Linnros nya platta "Klappar och slag", 17:e april kommer Britta Perssons "If I was a band my name would be forevers" och Fran Healy, sångare och låtskrivare i Travis, spammar sina fans (däribland mig) med att nya plattan nu är klaaaaar. Det ser vi fram emot, även om nya singeln Another guy är sådär. Nytt med Makthaverskan bör man också kolla upp, liksom att kanadensiska indierockarna Besnard lakes släpper nya "Until in excess, imperceptible UFO" redan 2:a april.

2 kommentarer:

antonia sa...

Så bra du skriver här så måste du kamma hem tävlingen.
Håller tummarna.
Glad Påsk!medoman 5519

Mr Oakbitch sa...

Du är allt för vänlig :) Glad påsk på dig också!